Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Frivillighet i koronaens tid

Kari Sofie Bjørnsen (H) vil gjerne takke alle frivillige i Asker som hjelper til under koronakrisen, både de som driver med organiserte og uorganiserte hjelpetiltak.

FOTO: JOAKIM S. ENGER

I løpet av kort tid har samfunnet vårt endret seg på en måte som de fleste ikke kunne forestille seg. Full stans for veldig mange bedrifter. Karantene og isolasjon for veldig mange mennesker. Avlysning av en rekke arrangementer. For å nevne noe.

I all denne tristessen «popper» det opp utrolig mange alternative måter å være sammen på, dele erfaringer, problemer og gleder. Kreativiteten blomstrer! Fra å være noe som flere oppfattet som usosialt og egnet til å skape distanse, har digitale verktøy og sosiale medier blitt manges gode venn. Forhåpentligvis klarer flere små, lokale bedrifter å overleve krisen ved at vi er mange nok som fremdeles kjøper varer og tjenester – på litt andre måter enn det vi er vant med.

Frivilligheten står sterkt i mange kommuner, også i Asker. Det er helt imponerende å se hvordan de frivillige organisasjonene profesjonelt og engasjert deltar sammen med kommunen i dialogen om hvordan innbyggerne kan hjelpes på en best mulig måte. Hvordan kan vi løfte i flokk. Det diskuteres forskjellig faser i hjelpearbeidet, hvem som bør gjøre hva og når, og hvordan vi kan spille hverandre best mulig i denne svært krevende situasjonen. Kommunen og de frivillige organisasjonene hadde et møte om dette tirsdag i forrige uke. Over 20 personer var til stede – selvfølgelig ble møtet avholdt som videokonferanse. Det fungerte helt utmerket!

Noe av det mest oppløftende i krisesituasjonen er hvordan det beste i menneskene kommer frem. Det er en enorm pågang fra innbyggere som ønsker å bidra. Vi har fått en ny felles dugnadsånd, sterkere enn før. Kanskje er det noe vi har savnet? I hvert fall er det svært mange som ønsker å gjøre en innsats for andre som trenger hjelp, det være seg å lette litt på ensomheten gjennom en hyggelig SMS eller telefonsamtale, eller praktiske gjøremål som noen er forhindret fra å utføre selv.

Asker har tatt i bruk Nyby, et digitalt verktøy som skal hjelpe den som har et behov til å treffe en som har tilbudt å hjelpe. Helt genialt. Verktøyet er enkelt i bruk, og kan lastes ned fra App Store og Google Play. Den som trenger hjelp beskriver en oppgave, og den som tilbyr hjelp skriver tilbake at dette kan han/hun utføre – så avtaler personene seg imellom. Man gjør seg kjent med taushetserklæring for frivillige hjelpere, og registrerer sitt telefonnummer. Enkelt og greit.

Det blir altså enda enklere enn før å være frivillig! Så er du frisk og rask, og føler at du har noe å bidra med, last ned Nyby.

Ikke alle behersker apper og har smarttelefoner, så kommunens innbyggerservice vil fremdeles kunne brukes. Der vil man også kunne få hjelp til å komme seg inn i Nyby-ordningen.

Mens vi fortsetter å holde avstand og vaske hendene som aldri før, vil jeg benytte anledningen til å takke alle frivillige, både de organiserte og uorganiserte. Fortsetter vi slik kommer vi som samfunn styrket gjennom krisen.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.