Vellykket vern mot voksen egoisme

POSITIVE: – Det er kjempebra at færre er borte, sier elevrådslederne Martine Scheen Edvardsen (13) og Abdiladif M. Abdi (12) til rektor på Levre skole, Kathrine Wilsher Lohre.

POSITIVE: – Det er kjempebra at færre er borte, sier elevrådslederne Martine Scheen Edvardsen (13) og Abdiladif M. Abdi (12) til rektor på Levre skole, Kathrine Wilsher Lohre. (Foto: )

Felles og mer restriktive regler for elevpermisjoner ble innført i Bærum kommune i 2014.

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

Dette er Budstikkas lederartikkel lørdag 18. mars 2017.

Nå ser vi tydelig at reglene virker og har god og ønsket effekt i klassemiljøene. Til lettelse og glede for skolebarn og deres lærere.

Les også: – Nye regler har hatt effekt

Les også: Familier dropper ekstrafri

Skoleelever i grunnskolen har rett og slett fått et bedre vern mot voksnes egosentriske ønsker og mangelfulle virkelighetsforståelse eller respekt for skoleloven og skolebarnas hverdag.

Over lang tid i årene før de felles reglene ble innført i storkommunen hadde skolene rapportert om en bekymringsfull økning i antall søknader om elevpermisjoner. 7.365 søknader om permisjon kom inn bare i Bærum bare det skoleåret reglene ble endret. Ulike rektorer hadde litt ulik praksis for å innvilge eller avslå permisjonssøknader. Noen rektorer opplevde enkelte foresattes holdninger som vanskelige.

Sydenturer er billigere uken før skolens vinterferie. Foresatte kan mene at «vi fortjener det». Langhelg på hytta ville vært fint, for vi har hatt det så slitsomt. Korpset skal til Sverige. Det ble mye av det. Så mye at det gikk ut over både klassemiljø, læringsmiljø og enkeltelever.

Den voksne foresatte kunne mene at «Pelle klarer seg jo så godt på skolen, at det er ikke noe problem». Mon det. Kjedelig repetering ble virkeligheten hver mandag for andre barn, fordi læreren måtte forsøke å få med dem som var borte fredag, i undervisning som bygger på tidligere timer.

Det er grunn til å spørre seg hva denne tilsynelatende manglende respekt for lovens pliktige 190 skoledager kommer av. Selvsagt går fravær ut over både eleven som er borte, og klassekameratene. Og de pedagoger som skal få arbeidet i klasserommene til å fungere.

Moralisering, vil noen si. Vet foreldre kanskje ikke selv hva som er best for sine barn og sine familier? vil mange spørre.

Nei, de gjør nok ikke alltid det. Ikke hvis de ikke evner å se at fellesskapet er en viktig ramme for individet. Og at skolen er et fellesskap med pliktig oppmøte etter loven. Barns utdannelse og skolemiljø er overmåte viktig å prioritere. Det ligger mye god oppdragelse i det å vise barna at til hverdags gjør vi som vi skal. Og så gleder vi oss over fri når det er fri. Hensynet til enkeltfamiliers påståtte behov for sydentur om vinteren skal ikke forstås eller aksepteres.

<div id='outstreamvideo'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('outstreamvideo'); }); </script> </div>

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Det er prisverdig og helt riktig av skoleledelsen sentralt i kommunen å sette foten ned. Det var faktisk på tide. Antall permisjonssøknader har stupt. For det viser seg at det ikke bare er barn i grunnskolealder som behøver litt regler i oppdragelsen. Det virker, også på voksne.

Dette er Budstikkas lederartikkel lørdag 18. mars 2017.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags