Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Fortjener ikke barna bedre?

– Vi trenger miljøterapeuter med barnevernsfaglig bakgrunn i skolen, skriver Rikke Sjølander i Asker Frp.

– Vi trenger miljøterapeuter med barnevernsfaglig bakgrunn i skolen, skriver Rikke Sjølander i Asker Frp.

FOTO: PRIVAT

I grunnskolen i Asker og Bærum i dag blir elevenes mentale helse lagt på lærernes skuldre. For en gjennomsnittlig elev er det godt nok, men faktum er at de fleste ikke er «gjennomsnittlige elever». 

Det er mange tidligere elever som viser misnøye med hvordan de ble fulgt opp gjennom skolegangen og hvordan de ble behandlet i henhold til sine mentale komplikasjoner. 

Det er mange elever som ikke blir sett i grunnskolen i dag grunnet deres diagnoser og tilstander. 

Synne Matheson Paulseth er 1. vara i Viken FpU.

Synne Matheson Paulseth er 1. vara i Viken FpU.

FOTO: PRIVAT

I dag har vi ikke et tilrettelagt system som ser barna som sliter. Skolen ser dessverre oftere adferd som en diagnose enn et uttrykk for noe annet. 

Med skolens mandat som pedagogisk arena blir det utfordrende å se barna som lever med utrygge omsorgsbetingelser i hjemmet, noe som kan følge med barnepsykiatriske diagnoser. 

Vi i FpU mener at skolen burde ha et større individuelt fokus på hvert enkelt barn, enn slik det er i dag hvor det er lagt opp til at alle barn har samme generaliserende behov.

Grunnskolen er den arenaen som møter barn og unge hver eneste dag, og den har et enormt potensial for viktig forebygging. 

Derfor trenger vi miljøterapeuter med barnevernsfaglig bakgrunn i skolen. At lærere og helsesykepleiere skal kunne se og følge opp barn med vansker som diagnoser, eller som opplever omsorgssvikt i hjemmet, er helt hårreisende og urealistisk. Hverken kompetansen eller mandatet til disse profesjonene i skolen er tilstrekkelig til å ta vare på barn med slike behov. 

Derfor er det helt nødvendig å iverksette et lovfestet krav til å ansette miljøterapeuter med barnevernsfaglig bakgrunn, som nettopp har den tilstrekkelige kompetansen om barn utsatt for omsorgssvikt og deres utviklingspsykologi. Som samtidig også har muligheten til å ha et konkret arbeidsområde om å følge disse barna. 

Omfattende statistikk viser helt klart at tidlig hjelp og forebygging har størst positiv effekt for å sikre god omsorg og utvikling hos barn. Vi må se skolens potensial som en forebyggende arena, som kan gi barn og unge et godt utgangspunkt for sin fremtidige psykiske og fysiske helse.

Ikke bare vil dette hjelpe mange barn og unge med å få en god mental helse gjennom oppveksten og utover i voksenlivet, men det vil også kunne spare staten og fylkeskommunene for store summer. 

Med en miljøterapeut med barnevernsfaglig bakgrunn i grunnskolen kan vi arbeide med forebygging i tidligst mulig alder og forhindre at mange faller utenfor samfunnet. 

Et lovfestet krav til miljøterapeut i grunnskolene vil være med på å sikre at alle barn og unge blir sett. Sikre at barn og unge som lever med utrygge omsorgsbetingelser, blir fanget opp, og være med på å forhindre at mange psykiske utfordringer følger barnet uforstyrret resten av livet. 

Vi mener at et lovfestet krav til miljøterapeut i grunnskolen vil være et skritt i riktig retning for å styrke helsen til både barn og voksne

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.