Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Forsøpling og ressurssløsing

Stadig dumpes store bunker med reklame på gulvet ved postkassene, påpeker innsenderen.

Foto: Privat

Svært ofte, gjerne flere ganger i uken, og særlig i helgene, opplever vi at avisbudet legger igjen reklameaviser og brosjyrer under postkassene i oppgangene i forbindelse med utlevering av aviser. Avisene legges pent på hver dørmatte oppover i oppgangen, det er så flott, men hauger med reklame lander nede ved inngangen. 

Det legges igjen store mengder av hver brosjyre, gjerne 20 - 30 eksemplarer av hver type brosjyre, i dag 55 stk, mens det hos oss kun er åtte leiligheter i hver oppgang. Det dreier seg både om brosjyrer som kommer som innstikk, og brosjyrer vi ikke finner som innstikk. Da opptrer altså avisbudet som distributør av uadressert reklame.

Avisbudet har da ingen adgang til å forsøple oppgangen ved å legge igjen reklamemateriell løst ved postkassene våre.

Til alt overmål har alle postkassene skilt som viser at uadressert reklame er uønsket. Dette respekteres av postbudet som ikke legger inn noe uadressert reklame, men avisbudet ser ut til å ha «frie tøyler» - dette må da avisene enkelt kunne sette en stopper for?

Dette medfører at vi som bor her stadig må fylle opp papiravfallcontainerne med uønsket, bortkastet og ulest reklame - noe som er uvettig sløsing med råstoff papir på den ene siden - og unødvendig avfallshåndtering på den andre siden. Miljøsvineri.

Dette burde egentlig medføre ekstra kostnader for avsender av reklameavisene i form av et miljøgebyr. Aller helst ser jeg at myndighetene kan sørge for å begrense dette sterkere gjennom forskrifter, gebyrer osv - så vil det også være et aldri så lite, men viktig, miljøbidrag.

Interessant om noen kan gi noen fornuftig forklaring på hvorfor situasjonen er som den er, hvorfor det ikke gjøres noe for å begrense dette - hhv om noen kan ta grep for å få begrensninger på plass. Er det her MDG, Venstre osv. skal være sterke?

Jeg ser frem til at denne tråden kan følges opp

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.