Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Fornebyen kan bli turistmål

– Skrekkarkitektur, skriver innsenderen om John Strandruds vei 1-17.

– Skrekkarkitektur, skriver innsenderen om John Strandruds vei 1-17.

FOTO: PRIVAT

Nå skal Obos i gang med planlegging og bygging av en ny by på Fornebu. Det kan bli krevende, som Sverre Landmark nevnte i avisen torsdag 6. mai

Klassiske byer har vi jo ikke bygd siden gjenreisningsbyene rett etter krigen. Det er ikke umulig, men det fordrer at man bryter totalt med drabantbykonseptet som vi hittil har brukt på Fornebu – blokker på plener. 

De elementer som vi nå må bruke i Fornebyen, er noe helt annet. Her må vi ha skikkelige gater med fortau. Et sammenhengende gatenett. Kvartalene delt inn i vanlig bygårdsstørrelse. Bygninger i gatelinjen eventuelt med forhager. Lukkede kvartaler som gir boligene en rolig side mot bakgården. 

Ingen gjennomganger i kvartalene som bryter opp bakgårdenes halvprivate atmosfære. Høy første etasje slik at innsyn unngås. Blandet bruk med butikker og virksomheter i første etasje og boliger oppover. Fasader i tradisjonelle stilarter. 

Inspirasjon kan hentes i Oslos vakre bydeler, det er bare å kopiere. Slik blir Fornebyen et sted dit man reiser fordi det er en hyggelig by med vakker klassisk bebyggelse. 

Carl Wilhelm Tyrén er sivilarkitekt og Frp-politiker.

Carl Wilhelm Tyrén er sivilarkitekt og Frp-politiker.

FOTO: PRIVAT

Den vil bli et turistmål. Men da må skille seg ut som en klassisk by med klassisk arkitektur. Tar Obos og planutvalget ballen?

Som et eksempel på skrekkarkitektur på Fornebu kan vi ta John Strandruds vei 1–17. Tomten er bebygd med ni høyhus med ni etasjer. Tomten kunne i stedet vært bebygd med bygårder i fire etasjer med en stor felles (bak-)gård. Antall kvadratmeter er likt i begge tilfeller.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.