Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Fornebubanens pris

Ragnar Molland i Bærum Senterparti mener det er barna på Fornebu som må betale prisen for at Fornebubanen krever økt boligmasse på Fornebu. Bildet viser Lysaker stasjon slik den kan bli på Fornebubanen.

ILLUSTRASJON: FORNEBUBANEN

På Facebook-gruppen «Fornebubarna» postes det flere innlegg som uttrykker bekymring for at kommende skoler og barnehager på Fornebu blir planlagt med for små utearealer. Dette er en konsekvens av politikernes godkjennelse av kommunedelplan 3 (KDP3) i våres, hvor boligtallet på Fornebu ble økt fra 6.300 til 11.000. Dette for å redde Fornebubanen. Barna på Fornebu er således de første som må betale prisen.

Bærum Senterparti ønsket å beholde det opprinnelige boligtallet slik at kvalitetene i planen fra 1999 kunne gjennomføres for hele utbyggingen. Dette fremgår av vårt program samt mitt innlegg på «friluftsmøtet» til beboeraksjonen 25. mars.

Kvaliteten i den opprinnelige planen kan man se ut fra det som er bygget til nå, feltvis konsentrert bebyggelse med byggehøyder på 3, 4 og 5 etasjer og med romslige friområder mellom. Så brukte man også «Fornebulandet» i markedsføring av boligene.

Eksempel på fremtidig bebyggelse kan man se i John Strandruds vei (8-9 etasjer). Bokvaliteten i kommende prosjekter vil bli vesentlig dårligere, både med hensyn på solforhold, innsyn og utearealer. Skadelidende blir fremtidige beboere. Fornebu i fortsettelsen vil neppe bli et populært område for barnefamilier. Vi mener at gode boforhold og gode utearealer for skoler, barnehager og idrettsanlegg er viktigst. Prisen for Fornebubanen ble for høy.

Jeg minner om at Erna, Siv og Trine lot seg avbilde i forkant av stortingsvalget i 2013 og garanterte realiseringen av Fornebubanen ved at Staten skulle betale halvparten. Nå var ikke det riktig. De skulle kun dekke halvparten av estimatet på 10 milliarder. Senere er estimatet økt til 14 milliarder og hvor det ender vet vi ikke. Hadde Staten dekket halvparten av de faktiske kostnader hadde vi ikke vært avhengig av bidrag fra utbyggere med tilhørende 75 % økning av boligtallet.

Hans Kr. Lingsom var plansjef for Fornebu i 1994 til 2001 og er «far» til den opprinnelige Fornebu-planen. I Budstikka 25. mars betegnet han Fornebubanen som en «Trojansk hest». Selv etter at politikerne har vedtatt et boligtall på 11.000 er man ikke garantert T-bane. Bidragene fra utbyggerne kommer over en periode på flere tiår. Region Viken må være villig til å forskuttere. Hva sier regionspolitikerne i Østfold og Buskerud til det?

Flere partiet forsikrer nå Fornebu-beboerne at de i fortsettelsen vil slåss for gode løsninger. Det lyder ganske hult all den stund det er de samme partier som valgte Fornebubanen fremfor de kvaliteter som lå i den opprinnelige plan for utbygging. Kommunevalget er anledningen til å gi politikerne tilbakemelding.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.