Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Fornebubanen – en dårlig idé

Artikkelforfatteren mener Fornebubanen, her illustrert med Flytårnet stasjon, er en dårlig idé.

ILLUSTRASJON; FORNEBUBANEN

Vi østlendinger er kritiske til høytflygende infrastrukturprosjekter på Vestlandet og i Nord-Norge. Trafikkgrunnlaget er for lavt, kostnadene for høye. Hva med Fornebubanen? Kostnadene anslås til 13 milliarder for 8 km. bane. Kan noen garantere at det ikke blir dyrere? Det store spørsmålet blir imidlertid behovet?

Majoriteten av Fornebu sine beboere vil til sentrum. De vil ikke til Majorstua for så å vente på korresponderende T-bane til sentrum. Hva er trafikkgrunnlaget til Fornebu? I mindre grad folk i Asker og Bærum. 

Hva med folk lenger vest som jobber på Fornebu? Ja, kanskje, hvis de bor i nærheten av toget de kan ta til Lysaker for så å gå over på T-banen. Bor en sentralt i deler av Oslo kan T-banen være en løsning. Imidlertid snakker vi primært om jobbreising, altså morgen og ettermiddag.

Det har lenge vært mye ledig kontorplass på Fornebu. En konsekvens av koronaen er kraftig og langvarig økning av konkurser, økt og langvarig arbeidsledighet og en ny måte å arbeide på over nettet. Behovet for dyr kontorplass blir redusert, jobbreisene vil ikke lenger finne sted daglig og folk vil i større grad unngå offentlig kommunikasjon. 

Har noen regnet på hva dette vil bety for trafikk grunnlaget på Fornebubanen? Er det ikke betimelig med ny vurdering av dette?

Miljøargumentet fremholdes for å bygge Fornebubanen.! 2,6 mill. kbm masse skal borres, sprenges og forflyttes ved utbygging. Med en egenvekt på 2,6 tilsvarer 2,6 mill. kbm 6,8 mill. tonn. Det er 200.000 semitrailer-lass som skal fraktes vekk med dieseldrevne laste biler. Så skal det brukes enorme mengder med betong. Produksjon av sement og betong fører til store klimagassutslipp globalt. Massene må dels dumpes. Hva er miljø argumentene for dette prosjektet?

Hva er så alternativet til Fornebubanen? Et element vil være elferger. Infrastrukturen er allerede på plass, fjorden ligger der. I byer som Hongkong, New York, Sydney, Arendal og Kristiansund fungerer dette utmerket. El-fergene kan dekke mye av reisebehovet mellom Fornebu og Oslo raskere enn T-banen, samtidig som elbussene dekker resten. En effektiv videreutviklet bussløsning med mating til Lysaker, Sandvika og Oslo vil fungere utmerket og spare samfunnet for min. 13 milliarder. På bakgrunn av dette bør en stille spørsmålet om dette er forsvarlig pengebruk?

Byggingen av Fornebubanen er en tvangstrøye for utviklingen av Fornebu. De dyktige forhandlerne hos Obos og andre utbyggere har bundet Bærum kommune fast til masten. For at de skulle bidra til Fornebubanen måtte de få bygge høyt og tett. Dette er hverken dagens eller fremtidens Fornebu-beboere tjent med, kun utbyggerne som vil tjene milliarder. 

Bærums og Fornebus beboerne er i liten grad blitt hørt. Høyre er normalt sett et parti med en ansvarlig pengepolitikk, noe de ikke viser når det gjelder Fornebubanen. T-banen fører også til bompengering til Fornebu. Kanskje må det iverksettes en bompengeaksjon før Bærums politikerne våkner? Det har jo fungert andre steder i landet.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.