Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Folk trenger gode, nære og forutsigbare bibliotek

– Mange brukere trenger naturligvis å se bøkene for å bli oppmerksomme på dem og bli fristet til å låne dem. Det er på tide å starte om igjen i form av en real og vedvarende satsing på alle Bærums bibliotek, skriver innsenderne.

– Mange brukere trenger naturligvis å se bøkene for å bli oppmerksomme på dem og bli fristet til å låne dem. Det er på tide å starte om igjen i form av en real og vedvarende satsing på alle Bærums bibliotek, skriver innsenderne.

Foto: TRINE JØDAL

Det er på tide å starte om igjen i form av en real og vedvarende satsing på alle Bærums bibliotek.

Bærum kommune arbeider med ny bibliotekmelding, og Bærum biblioteks venner og Høvik biblioteks venner er bedt om innspill. Her kommer ett av flere.

Kommunens innbyggerundersøkelse i anledning meldingen viser at innbyggere på Bærums Verk/Lommedalen og Fornebu er de som sjeldnest går på bibliotek i kommunen vår. Begge områder står på vent for å få nytt bibliotek.

Hva forteller det? Jo, at folk trenger et bibliotek i sitt lokalmiljø for å bruke det.

Undersøkelsen viser også at det ikke er slik at en stor del av brukerne finner seg et nytt bibliotek hvis deres lokalbibliotek blir stengt: 

I 2018 ble Rykkinn bibliotek stengt for oppussing, og antall besøkende ble halvert. Ingen tall tyder på at brukerne dro til andre filialer.

I 2004 vedtok kommunestyret å legge ned bibliotekene på Rykkinn, Eiksmarka og Høvik. Etter massive protester signaliserte kommunestyret i 2005 omgjøringen av nedleggingsvedtaket.

– Eiksmarka og Høvik er blitt systematisk nedprioritert i 15 år, skriver innsenderne.

– Eiksmarka og Høvik er blitt systematisk nedprioritert i 15 år, skriver innsenderne.

Foto: KNUT BJERKE

Likevel har Eiksmarka og Høvik blitt systematisk nedprioritert i 15 år. Utlån og besøk er derfor som forutsett og som våre foreninger har advart mot: Utlånene på Eiksmarka og Høvik falt med henholdsvis 32 og 43 prosent fra 2010 til 2019. 

Folk trenger et bibliotek i sitt lokalmiljø for å bruke det.

Det er minst seks årsaker til dette:

  • Regulære åpningstider: Disse er dårligere på Eiksmarka og Høvik enn ved de andre bibliotekene.
  • Åpningstider i ferier: Mens de tre øvrige holder åpent i jul, påske og hele sommeren, stenges de to minste filialene.
  • Bærum bibliotek holdt seg i mange år med en strategi der man med ujevne mellomrom stengte de minste filialene, fremfor å ha gode nok vikarlister, også når det skyldtes sykdom i staben ved et av de store bibliotekene. Brukere oppfattet det som uforutsigbart og uprofesjonelt å møte låste dører midt i bibliotekets åpningstid. På vegne av brukerne setter begge venneforeningene stor pris på nye, positive signaler fra bibliotekets ledelse om at dette nå praktiseres annerledes.
  • De minste filialene er de siste 15 årene systematisk nedprioritert ved tildeling av ny litteratur. Nye bøker på engelsk, tysk og fransk tildeles knapt. Ny litteratur som kommer i få eksemplarer, tilfaller de største bibliotekene. Mange brukere trenger naturligvis å se bøkene for å bli oppmerksomme på dem og bli fristet til å låne dem.
  • Gjentatte forslag helt fra 80-tallet og frem til 2013 om å redusere tilbudet eller legge ned de minste bibliotekene, avviklingen av den viktige ordningen med egne avdelingsledere og fagansvarlige på de minste filialene samt mange år med et ikke fungerende internett på Høvik bibliotek, er eksempler på den onde sirkelen de to minste bibliotekene har befunnet seg i, særlig de siste 10–15 årene. 
  • Når de minste filialene nedprioriteres blir forskjellen mellom filialene for stor og den negative utviklingen selvforsterkende. Når besøkstallene og utlånene naturlig nok går ned, har dette blitt brukt som argument for ytterligere svekkelse av tilbudet.

Nå gleder vi oss over arbeidet med ny bibliotekmelding, en ypperlig anledning til å dele ut kortene på nytt og utjevne forskjellene i åpningstidene og ressurser mellom bibliotekene. 

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.