Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Fei vekk løvet for trygg sykling

Høstfarget løv er flott å se på, men kan være farlig å sykle på. Her fra en gang- og sykkelvei mellom Dønski og Bærumsveien.

Høstfarget løv er flott å se på, men kan være farlig å sykle på. Her fra en gang- og sykkelvei mellom Dønski og Bærumsveien.

Foto: NILS JOHAN DAHL

Vinteren ser ut til å la vente på seg. Til stigende utålmodighet for dem som lengter etter skiføre, til glede for andre. En effekt av at gradestokken de fleste steder fremdeles holder seg solid på plussiden er uansett at mange kan fortsette å sykle til jobb, skole og andre aktiviteter. Selv om vi er godt ute i november er det ingen grunn til å sette bort sykkelen. Veiene er fremdeles frie for snø og is som gjør forholdene vanskelige og farlige for syklister.

Noe det imidlertid ligger mye av på mange veier nå, er løv. I kombinasjon med vann kan også det gjøre veien glatt og farlig. Å sykle over vått løv er ikke langt unna å krysse en issvull.

En innsender i Budstikka har tatt til orde for å tenke på løv, kvist og annet i sykkelfelt og på gang- og sykkelveier som «høstens snø». «Om vinteren måkes det for å sikre trygg og god ferdsel. Gjør det samme nå. Få frem kostene på traktoren og kjør de viktigste traseene ofte.» oppfordrer han.

Også en annen innsender mener det er mye å hente på bedret høst- og vintervedlikehold på sykkelveiene. «Det er altfor mange steder hvor blader og kvist ligger på sykkeltraseen slik at det er direkte skummelt å ferdes på sykkel. Kommunen bør ta koronaens endrede transportvaner til etterretning og bygge videre på befolkningens økte sykkelglede.» skriver hun.

Dette er det ikke vanskelig å si seg enig i. Det er langt fra for alle å sykle om vinteren med snø, is og kuldegrader. Men med mildt vær senhøstes kan de fleste fortsette å sykle hvis forholdene legges til rette. Noe gjøres allerede, for eksempel feier Vaktmesterkompaniet vekk løv fra gang- og sykkelveien langs Bærumsveien, men denne innsatsen kan åpenbart forsterkes.

Å sykle over vått løv er ikke langt unna å krysse en issvull.

Både Asker og Bærum har som uttalt målsetting å øke sykkelandelen. I Bærum er det fastslått som et satsingsområde at det skal være både trygt og raskt å sykle, og at sykkel skal være et prioritert transportmiddel. Og gjennom både Nasjonal transportplan, regional plan for areal og transport og Klimaforliket er det besluttet at veksten i persontransport i storbyområdene skal tas med kollektiv, gange – og sykkel.

Skal man nå slike mål, handler det ikke bare om å få flere til å sykle, men like gjerne om å få dem som allerede sykler, til å bruke sykkelen mer – for eksempel lenger utover høsten.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.