Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Fartsgrenser på sjøen

– Askers forslag må være basert på manglende kunnskap eller motivert av feil holdninger til fart på sjøen, skriver innsenderen.

– Askers forslag må være basert på manglende kunnskap eller motivert av feil holdninger til fart på sjøen, skriver innsenderen.

Foto: EVA GROVEN

Jeg leste med interesse lederen i Budstikka fredag 15. oktober angående fart på sjøen. 

Som ivrig padler og båtbruker er jeg glad for Bærums initiativ til å sikre trygg ferdsel for alle innenfor øyene i Bærum. 

Dessverre misforstår Budstikka forslaget fra Asker kommune. De viderefører dagens fartsgrenser med den forskjellen at grensen heves fra 15 til 25 knop også innenfor beltet der Bærum kommune ønsker 5 knop, dette med unntak av Leangbukta. 

Regelen med 5 knop 150 meter fra land er umulig både å etterleve og å håndheve for politiet. Jeg bor inn mot sundet mellom Nesøya (i Asker) og Borøya (i Bærum) og registrerer at svært mange oppfatter at her er det over 300 meter mellom øyene og derav fritt frem for 15 knop og heretter da 25 knop etter Askers nye forslag, hvis en bare husker å holde seg på rett side av kommunegrensen. 

Askers forslag må være basert på manglende kunnskap eller motivert av feil holdninger til fart på sjøen. 

Det er her også grunn til å nevne at bølgeenergien som forårsaker erosjon (og derved dårligere vannkvalitet) i strandbeltet, i stor grad er avhengig av farten til fartøyet som lager bølgene. I tillegg utgjør båter i 25 knop en større risiko for padlende enn båter i 15 knop. 

Budstikka burde derfor være kritiske til Asker kommunes forslag ut fra vinklingen på lederartikkelen.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.