Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Farten er uendret eller verre

– Jeg har aldri sett politiet stoppe noen for at de kjørte for fort, og i påsken var de så langt jeg kunne se også helt fraværende, skriver innsenderen. Her fra Middagsbukta sankthansaften 2020.

– Jeg har aldri sett politiet stoppe noen for at de kjørte for fort, og i påsken var de så langt jeg kunne se også helt fraværende, skriver innsenderen. Her fra Middagsbukta sankthansaften 2020.

Foto: CHRISTIAN BREVIK

Politikerne i Bærum og Asker har omsider gjort det fornuftige og satt fartsgrensen innenfor øyene i Bærum og inntil 200 meter fra land i Asker til 5 knop.

Til glede for de som vil nyte dette fantastiske området enten fra brett, kajakk eller fra båt.

Problemet er at nesten ingen respekterer denne fartsgrensen, og risikoen for å bli tatt er tilnærmet lik null. Resultatet er at fartsbruken så langt i sesongen er uendret eller verre.

Å ferdes mellom Borøya og Nesøya er derfor ikke blitt noe tryggere, snarere tvert imot. Her om dagen var jeg vitne til at noen ungdommer kjørte i ring rundt to personer på padlebrett for å skape så mye bølger at de falt av brettet. Padlerne hadde våtdrakt, så de taklet det og kom seg videre.

De fleste er imidlertid ikke ondsinnede, de gir bare rett og slett «beng» i fartsgrensen som er fastsatt (eller de har ikke kunnskap om den). 

Jeg har for øvrig aldri sett politiet stoppe noen for at de kjørte for fort, og i påsken var de så langt jeg kunne se også helt fraværende.

Resultatet er at politikerne kan vedta hva de vil, men det får ingen effekt fordi folk ikke er klar over fartsgrensen, eller de vet at risikoen for å bli tatt ikke er til stede.

Som minimum burde derfor kommunene både i Asker og Bærum kreve at alle båtforeninger og havner dokumenterer at de har informert sine medlemmer og eller brukere om hvilke fartsregler som gjelder og at skilt om dette er lett synlige på alle båthavner/gjestehavner. 

Da har i hvert fall båtførerne kunnskapen, om de vil bruke den er et spørsmål om holdninger.

Båtforeningene har for øvrig et særskilt ansvar for å informere og tilrettelegge for at båtbrukere skal ha nødvendig kunnskap om riktig adferd og holdninger til andre båtbrukere og øvrige brukere av fjorden.

La ikke bøllene blant oss frata oss den friheten vi alle føler på sjøen.

Kommunen må likevel ha et særlig ansvar for å informere både ved skilting og direkte kommunikasjon med sine innbyggere om hvilke fartsgrenser som gjelder i egne kystområder.
Appen båtfart er et nyttig hjelpemiddel, men det krever at du vet at appen finnes og at du bruker den når du fører båt.

Det finnes i dag tekniske hjelpemidler for å overvåke båtbrukere overalt hvor de ferdes. Det er derfor ingen teknologiske sperrer for å gjøre overvåking av lovovertredelser automatisert, selv om lovverket kanskje må modifiseres noe.

La ikke bøllene blant oss frata oss den friheten vi alle føler på sjøen. Husk at med frihet følger ansvar overfor hverandre og overfor de lover og regler som gjelder. Ha en riktig god og hensynsfull båtsesong.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.