Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Få hele Bærum inn i sone 1

– Hvorfor skal det være prisforskjell mellom buss og T-bane? spør Philip Nordbø-Larsson (18), 1. nestleder i Bærum Unge Høyre.

– Hvorfor skal det være prisforskjell mellom buss og T-bane? spør Philip Nordbø-Larsson (18), 1. nestleder i Bærum Unge Høyre.

FOTO: PRIVAT

Mange i Bærum er avhengig av kollektivtilbud daglig. Det gjelder blant andre pendlere, som skal til jobb, skole eller annet i Oslo og omegn.

Hvor mye transporten koster avhenger av hvor du bor. Er du så heldig å ha T-bane i nærheten, betaler du for én sone. Bor du sånn til at du må ta buss eller buss og bane, må du imidlertid betale for to soner.

Jeg ønsker på ingen måte privatbilismen til livs, slik enkelte partier vil. Jeg mener at de som ønsker å bruke bilen, skal få lov til det. Det er ikke alle som har et godt kollektivtilbud, og de er dermed avhengig av bilen.

Kollektivtilbudet skal være et godt alternativ, og det er ingen tvil om at buss og T-bane er mer miljøvennlig enn at alle skal kjøre bil. For at bæringer skal velge kollektivtilbud, må det lønne seg. Og ikke bare for de som bor nær T-banen.

Hvorfor skal det være prisforskjell mellom buss og T-bane?

Min nærmeste T-banestasjon er Gjettum, cirka 15 minutter unna. Fra Gjettum til Nationaltheatret tar det 25 minutter med banen. Billetten koster 38 kroner (voksenbillett).

Det tar 29 minutter med buss fra mitt nærmeste busstopp inn til Nationaltheatret, om det ikke er kø. Det koster 62 kroner. Hvorfor skal det være prisforskjell?

Det er ikke alle i Bærum som er så heldige å ha en T-banestasjon i nærheten. De aller fleste har derimot en bussholdeplass i nærheten.

Hvorfor skal vi «straffe» de som ikke har T-bane i nærheten, med å betale for to soner?

Jeg forstår ikke at du kan kjøre rundt i Oslo, fra en ende til en annen, i en hel time for 38 kroner (en sone 1-billett), mens du må betale 62 kroner for en reise på en knapp halvtime fra Bærum til Oslo. Med mindre du har trukket gulloddet og bor nær en T-banestasjon.

Kollektivtilbudet skal være lett tilgjengelig for alle i Bærum, og derfor bør hele Bærum inn i sone 1, mener jeg.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.