Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Etterlengtet klarsignal for Ringeriksbanen

Kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (H) ga fredag klarsignal til bygging av Ringeriksbanen.Foto: Karl Braanaas

Vi er inne i en vanskelig tid for landet. Koronaviruset har skapt en unntakstilstand uten sidestykke med store utfordringer for næringslivet, og en arbeidsledighet vi ikke har sett maken til siden 2. verdenskrig. De siste ukene har det vært langt mellom de gode nyhetene, men fredag ga regjeringen endelig klarsignal til bygging av Ringeriksbanen. En slik avgjørelse ville vært gledelig på en hvilken som helst dag, men i disse tider er beslutningen ekstra kjærkommen.

Ringeriksbanen er Norges mest forsinkede togstrekning. Siden 1800-tallet har det vært planlagt en togforbindelse mellom Sandvika og Hønefoss. At avgjørelsen kommer, er på høy tid. 

Etter at regjeringen bevilget 528 millioner kroner på statsbudsjettet i fjor høst til fellesprosjektet Ringeriksbanen/E16, har det ligget i kortene at togstrekningen ville bli bygget. Men saken har drøyd. Kommunal- og moderniseringsdepartementet fikk planen i mai 2019, og har brukt nesten ett år på avgjørelsen. — Ringeriksbanen har vært utredet og vurdert i mer enn 30 år, men nå har vi endelig vedtatt en plan som gjør at prosjektet kan realiseres, sier kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (H).

Regjeringens avgjørelse betyr at byggestart forhåpentlig blir i 2022 med ferdigstillelse i 2029. En 23,5 kilometer lang tunnel skal bygges fra Sandvika til Sundvollen. Når banen står ferdig vil reisetiden mellom Sandvika og Hønefoss være på 20 minutter, og reisetiden mellom Oslo og Bergen kuttes med nesten en time.

I disse tider er beslutningen ekstra kjærkommen

Bygging av Ringeriksbanen har enorm betydning for hele regionen. Selve anleggsperioden vil innebære nye oppdrag for næringslivet, ikke minst bygg- og anleggsbransjen. Og den dagen Ringeriksbanen står ferdig, vil tog være et svært konkurransedyktig alternativ til bilen. Det vil bli vesentlig enklere for arbeidstakere på Ringerike å pendle inn til hovedstadsregionen, og vi skal heller ikke glemme at mange i Asker og Bærum har sin arbeidsplass på andre siden av Sollihøgda. Ringeriksbanen vil både legge til rette for miljøvennlig jobbpendling, og styrke toget som alternativ til fly mellom Oslo og Bergen.

Med fredagens beskjed fra regjeringen er det bare å sette full fart på prosessen, slik at byggestart kan skje i 2022. 

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.