Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Et lite innblikk i livet som cyberlærer

I dag har jeg benyttet åtte møtesteder for lærere, skriver lærer Christine Wyller i dette innblikket i hvordan det er å undervise elevene hjemmefra.

FOTO: PRIVAT

Vekkeklokken ringer nådeløst kl. 0630. Kaffen settes på mens hundene luftes. Kl. 0700 inntar jeg plassen foran PC, logger meg på It’s learning, besvarer meldinger fra elever. 

Logger meg på iPaden og går inn på Showbie for å se om det er noen meldinger der, og det er det – besvarer disse. 

Logger deretter på Yammer (Bærum kommunes «Facebook») for å sjekke om det er noen viktige beskjeder e.l. fra ledelsen – og det er det – samme (lange) e-post fra både rektor og avdelingsleder! 

Leser dem, og logger deretter på Messenger for å se om det har skjedd noe i «10. trinn»-gruppen vår – og det har det! Legger inn diverse kommentarer, og logger deretter på jobbmailen for å se om det har kommet noen mailer fra kollegaer eller foreldre – og det har det! 

Besvarer dem og da «ringer det inn» til første time. Jeg logger inn på Showbie og venter på at elevene skal sjekke inn. Halvparten gjør det i løpet av 10 minutter – hvor er den andre halvparten? 

Logger inn på It’s Learning, og der har mange møtt opp og sjekket inn (med noen unntak). Logger inn på Tieto for å føre ugyldig fravær for unntakene. Logger inn på jobbmailen og sender e-post til foreldrene for å høre hvorfor unntaket ikke har sjekket inn. 

Prøver å logge inn på Showbie igjen for å høre om elevene har noen spørsmål i forbindelse med oppgavene jeg har lagt inn i arbeidsplanen for uke 12 på skolens hjemmeside, men Showbie er nede. Logger derfor inn på It’s Learning (som fungerer treigt) og stiller de samme spørsmålene der i gruppechatten, men halvparten av elevene er jo fortsatt på Showbie, som jeg ikke får logget inn på. 

Legger inn instruksjoner og forklaringer på både Showbie (som fungerer bedre litt utpå dagen) og It’s Learning for sikkerhets skyld. Det hagler inn med spørsmål og henvendelser fra elevene på It’s Learning. Jeg gir dem mulighet til å levere kunst og håndverksoppgaven digitalt for digital vurdering. 

Ikke lenge etterpå har flere levert, og jeg gir dem vurdering og tilbakemelding på det de har gjort både på Showbie og It’s Learning. Midt i økten er det lite aktivitet – jeg rekker en liten pause ute i solen (frynsegode ved å ha hjemmeundervisning). Så «ringer» det inn igjen … ny time, nytt fag, nye elever, nye utfordringer. Litt flaks at koronaviruset valgte å formere seg ETTER at skolene ble digitaliserte.

I løpet av dagen har jeg benyttet åtte ulike «møtesteder» for lærere på skolen min i Bærum kommune …

Å være cyberlærer er en veldig annerledes jobb fra å være «analog» lærer – mer krevende, faktisk, og nytt og uvant. 

Jeg føler at jobben er mer enn halvert – ikke kvantitativt – men, kvalitativt – den viktigste dimensjonen av jobben, relasjonen til elevene og kollegaene, er borte – og den savner jeg veldig, så jeg håper inderlig at koronakrisen blir kortvarig.

Takk og pris for smileys!

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.