Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Et hjertesukk fra helsesykepleiere

Norge har vært og er i krise. Alle måtte brette opp ermene, og vi helsesykepleiere var glade for å kunne hjelpe. Vi har jobbet hardt, vi har vært omstillingsdyktige, fleksible og positive.

Rektorer fikk beskjed om at alle helsesykepleiere blir omdisponert og ikke tilgjengelige for barn og ungdom eller skolen. Plutselig sto vi i smittevernutstyr, direktekontakt med potensielle covid-19-pasienter og i turnus. Og mange barn og ungdommer mistet den eneste de hadde tillit til. Nå åpner vi sakte, men sikkert opp landet igjen.

Starter nå

Det er nå vårt krisearbeid starter. Nå skal vi helsesykepleiere reparere og gjenoppbygge kontakten vi hadde lyktes med å få med den ene eleven som slet og som vi endelig hadde fått kontakt med før nedstengningen. Det er nå vi skal møte krisereaksjoner fra elever som vært hjemme i åtte uker, kanskje med foreldre som selv har det tøft, som kanskje har mistet inntekt og som sliter økonomisk. Kanskje har alkoholforbruket også blitt for stort.

Foreldre som endelig skulle få veiledning og hjelp til sitt barn, fikk bare akseptere at alt er utsatt, Norge er i krise, dere må klare dere selv. Skolene etterlyser oss, når kommer dere? Vi trenger dere på skolene... Det eneste svaret vi kan gi er «vi vet ikke».

Unge mennesker

Vi får beskjed av våre ledere om at vi skal formidle til skolene at vi bare kan gjøre det absolutt viktigste; helsesamtalen og vaksinering. Men vi jobber med mennesker, unge mennesker. De tåler ikke dette svaret, de tåler ikke at vi ikke er til stede. Vi mister dem om vi ikke møter dem «face to face».

Nå må vi få komme tilbake, brette opp ermene og ta tak i våre oppgaver ute på skolene. Om det blir en nedstengning igjen, så stiller vi opp, men nå må vi ut i neste krisearbeid.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.