Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Et godt planlagt parkeringskaos

– 20 prosent av bilene må stå parkert på villaveiene. Bruker vi samme forholdet for hele området, vil cirka 330 bileiere være i samme situasjon, skriver innsenderen om Vestre Billingstad, som ligger med Nesbru videregående skole nederst på tegningen og Billingstadsletta og E18 til høyre.

– 20 prosent av bilene må stå parkert på villaveiene. Bruker vi samme forholdet for hele området, vil cirka 330 bileiere være i samme situasjon, skriver innsenderen om Vestre Billingstad, som ligger med Nesbru videregående skole nederst på tegningen og Billingstadsletta og E18 til høyre.

ILLUSTRASJON: BÆRUM KOMMUNE

Utgangspunktet for denne påstanden ligger i områdeplanen for Vestre Billingstad, som ble vedtatt 30. januar 2018. Her planlegges det for 1.640 boliger.

I områdeplanen er det en utredning som heter «Trafikkanalyse», datert 7. juni 2016, som består av 128 sider med statistikk og tabeller.

Det som er interessant er kapittel 6.13 i denne utredingen hvor det beregnes behov for parkeringsplasser. Bolig med ett eller to rom trenger 0,5 plasser, tre rom og større trenger 1,2 plasser og rekkehus trenger 1,7 plasser – alt inkludert gjesteparkering.

Som beboer i ett av de første ferdigstilte boligsameiene kjenner jeg godt konsekvensene av denne bilfiendtlige drømmepolitikken. 

I dette sameiet er det kun 100 parkeringsplasser i garasjeanlegg til fordeling blant 124 boenheter. Uteparkering bortsett fra gjesteplasser finnes ikke. 

Hvis en regner at hver bolig i gjennomsnitt har én bil, er det 24 biler som ikke har noen plass – hverken ute eller inne. Dette vil si at 20 prosent av bilene må stå parkert på villaveiene i området. 

Bruker vi samme forholdet for hele området på 1.640 boliger, vil cirka 330 bileiere være i samme situasjon.

Dette burde man tenkt på i planen. I Norge er bil fortsatt et lovlig transportmiddel, og for mange en nødvendighet for å få hverdagen til å gå opp. 

Og bruk av bil gir ufattelig mange millioner til statskassen og arbeid til mange tusen. Hvordan vil det gå med ny E18 og kollektivsatsingen i Oslo-området uten bompasseringer?

Samfunnet vil kanskje endre seg slik at behovet for egen bil blir mindre, men det er langt fremover i tid. I mellomtiden vil 330 bileiere på Vestre Billingstad være jaget vilt.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.