Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Et godt grunnlag for trafikksikkerheten

FAU-leder ved Haslum skole, Anita Jenbergsen, Geir Ringberg (midten) og Øivind Solheim håper fotgjengerfelt i Østenåsveien blir realisert. Det er ett av 173 tiltak som er spilt inn til Bærum kommune.

FAU-leder ved Haslum skole, Anita Jenbergsen, Geir Ringberg (midten) og Øivind Solheim håper fotgjengerfelt i Østenåsveien blir realisert. Det er ett av 173 tiltak som er spilt inn til Bærum kommune.

Foto: TRINE JØDAL

173 innspill med forslag til bedret trafikksikkerhet kom inn, da Bærum kommune kartla situasjonen. Tirsdag kunne Budstikka presentere samtlige 173 tiltak, status for disse og hvem som er avsender. (Se listen nederst i lederartikkelen.)

Ikke overraskende er mye av det som påpekes forhold knyttet til den trafikale situasjonen rundt skolene. Svært mange av disse er kommet fra FAU-ene ved skolene og velforeningene. Både foreldrene og vellene har her gitt et svært viktig bidrag til å dokumentere utfordringene – og styrke grunnlaget for de trafikksikkerhetstiltakene som skal gjennomføres.

Oversikten viser at mye er fortsatt ugjort, men også at det bør være mulig kontinuerlig å forbedre trafikksikkerheten uten at dette koster mye. 

Å trekke ut enkelttiltak i en så stor oversikt er litt urettferdig, men situasjonen i Storengveien ved Jar skole kan illustrere dette poenget. Her mener kommunen at de har oppfylt ønsket om å skilte at bilistene nærmer seg skolen, mens FAUs leder varsler at de ikke vil gi seg før flere skilt er på plass. Kostnaden for flere slike skilt bør absolutt være overkommelig, men må selvsagt prioriteres opp mot ønsker og behov ved andre skoler.

173 innmeldte tiltak løses ikke i en håndvending, de krever også en prioritering

Forutsetningen må uansett være god dialog med kommunen og de som engasjerer seg positivt for tryggere veier. Vi merker oss at FAU ved Haslum skole beskriver dialogen som god, og at FAU ved Levre er fornøyd med tiltakene som er gjort der: – Den nye adkomsten er tryggere og mer oversiktlig enn før skolen ble revet, sier FAU-leder Hege Thommessen Mürer.

173 innmeldte tiltak løses ikke i en håndvending, de krever også en prioritering mellom enkle, rimelige tiltak og de vesentlig mer kostnadskrevende. Et skilt koster mindre enn et fortau, men noen ganger må selvsagt fortau prioriteres.

Mange av tiltakene er dessuten sendt videre, og krever beslutninger andre steder enn i kommunen, for eksempel hos Ruter eller Statens vegvesen. Utvidede 40-soner er heller ikke spesielt vanskelig eller dyrt å innføre, men beslutningen ligger hos Vegvesenet. Derfor er det viktig at slike tiltak ikke blir en sovepute, når de er videresendt, men at kommunen trykker på for å få gjennomført de trafikktiltakene de mener er nødvendige.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.