Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Et forløsende gravetak for velodrom

Kulturminister Abid Q. Raja tok det første offisielle gravetaket for ny velodrom i Asker foran noen av Idretts-Norges fremste ledere.
Kulturminister Abid Q. Raja tok det første offisielle gravetaket for ny velodrom i Asker foran noen av Idretts-Norges fremste ledere.
Foto: KNUT BJERKE

Det var vinterens første snøfall. Det var Asker på sitt sureste og gråeste. Men hva gjør vel det, når man tråkker rundt i issørpen i forvissning om at i 2022 skal et helt nytt idrettsanlegg stå ferdig.

Ennå er det en stund til lyden av summende platehjul kan høres i Asker-velodromen. Tirsdag var det lyden av regn og sludd mot et 20-talls paraplyer som gjorde sitt ytterste for å overdøve det idrettstopper og politikere måtte ha å si av godord om velodromen som skal bygges i Langenga de neste årene.

Hvor prestisjefylt dette anlegget er, understrekes når kulturminister Abid Q. Raja (V) styrer gravemaskinen mot det første, symbolske gravetaket foran idrettspresident Berit Kjøll fra Nesøya, sykkelpresident Jan-Oddvar Sørnes, toppidrettssjef Tore Øvrebø og ordfører Lene Conradi (H), mens den historiske OL-mesteren i banesykling fra München i 1972, Knut Knudsen, lurer i kulissene.

For Asker er prosjektet noe mer. Det gir også nye idrettsflater for hallidretter, skolelokaler, barnehager.

– Hva er en velodrom, sa Raja. Han henviste til spørsmål fra kolleger på Stortinget som ikke visste hva de bevilget penger til.

Svaret er at for Sykkel-Norge er velodromen et anlegg for banesykling i hele Osloregionen og nye muligheter til å utvikle sporten og rekrutteringen. 

For Asker er prosjektet noe mer. Det gir også nye idrettsflater for hallidretter, skolelokaler, barnehager – og et boligprosjekt på nabotomten. Anlegget supplerer hele Risenga-utviklingen, hvor det i disse dager bygges både ny ishall, ny idrettshall og nye skolebygg.

– Fy søren, utbrøt ordføreren. – Dette har vi jobbet lenge for.

Hun snakket om det forløsende ved å være i mål. At byggestart egentlig føltes som målgang.

Når man kjenner den lange prosessen og turbulensen frem til beslutningen, er følelsen forståelig. Sykkel-VM i Bergen i 2017 ble en økonomisk katastrofe, og økonomien i Asker-velodromen har plaget mange politikere. De har fryktet at Asker ender med driftsansvaret.

De diskusjonene er gått høyt ikke bare mellom partiene, men også innad, ikke minst i Høyre. Velodromen var ikke reelt sikret før formannskapets flertall i juni. De forskutterte 60 millioner til infrastruktur og ga den nødvendige garantien på 170 millioner kroner, en garanti kommunestyret senere stadfestet.

Uten den kunne hele prosjektet strandet – og Langenga fortsatt vært en trang, litt mørk dal fylt av is og slaps. Nå kommer i stedet anleggsmaskinene med full styrke.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.