Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Et avgjørende ledd i helsetjenestens verdikjede

Artikkelforfatteren skriver at hele verdikjeden i helsetjenesten fortjener vår applaus, takk og anerkjennelse.

FOTO: TRINE JØDAL

Korona-pandemien gir helsetjenesten enorme utfordringer. Sykehjemmene tar hånd om mange som er ekstra utsatt. Et smitteutbrudd er farlig for pasientene, og også en risiko for betjeningen. Deres innsats fortjener dyp respekt og vi må gi dem en stor takk.

Hun har vært innlagt på Stabekk Bo- og Behandlingssenter i over fire år. Hennes demens rammer hele familien; barn, barnebarn og meg selv som ektefelle. Det har vært og er fortsatt tungt og vanskelig. Barnebarna blir engstelige når bestemors adferd endres, men vi har likevel mange gode stunder sammen. På en måte oppleves sykdom som en terminalfase i langsom kino. Nå er det innført besøksforbud. Jeg må innrømme at jeg føler stor uro både for henne og de andre pasientene, men også for betjeningen i disse dager. Besøksforbudet er godt begrunnet.

Hvordan har hun det? Hun er aldri alene, det er alltid noen som vil henne vel. Hun har knyttet tette bånd til betjeningen. Resten av familien er alltid velkommen, og vi føler oss på en måte inkludert i behandlingsopplegget. Nå må vi holde kontakten på andre måter. Det virker beroligende å kjenne igjen stemmen til betjeningen når vi ringer.

Hele verdikjeden fortjener vår applaus, takk og anerkjennelse

Selv om jeg har jobbet ved kreftavdeling i 30–40 år, visste jeg lite om det «indre livet» på sykehjemmene da hun ble innlagt. Jeg var klar over de store medisinske utfordringene med å styre den medikamentelle behandlingen av eldre som ofte lider av flere sykdommer. Ekstra vanskelig blir det når demens er et tilleggsproblem. Et sammensatt sykdomsbilde fører også til store utfordringer ved pleie av pasientene. Jeg har altså jobbet i det som så fint heter spesialisthelsetjenesten. Så ble jeg avhengig av hjelp fra et sykehjem for å ta hånd om min kone! Jeg oppdaget fort at utfordringene til kompetanse var store. Det stilles store krav til bredden i kunnskap og erfaring både ved medisinsk behandling og ved pleie og omsorg.

Pleiepersonalets holdninger preges av respekt, empati, vennlighet og tålmodighet. Når 8–9 personer i et bofellesskap har varierende adferdsavvik vil det oppstå uventede, uønskede og av og til uakseptable episoder. Personalets håndtering av disse har imponert meg. De klarer det med ro, verdighet og klokskap. Kan vi kalle det medmenneskelig kompetanse? Pleie av dem som lider av demens, krever spesialkompetanse. Min erfaring fra sykehjemmets «indre liv» kom først etter at jeg ble pensjonist. Nå betrakter jeg det som et hull i min CV. Tradisjonelt er vi hektet på tanken om helsevesenet som et hierarkisk system; som en pyramide. En kjede er et bedre bilde. Vi er avhengige av alle ledd og alle ledd må henge sammen. Det gjensidige avhengighetsforholdet kommer tydelig frem under pandemien. Hele verdikjeden fortjener vår applaus, takk og anerkjennelse.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.