Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Et allsidig skoletilbud – men viktigst er læreren

FOTO: PRIVAT

Magnus Karlsen har gjort det. Det har også Finn Christian Jagge og Tiril Eckhoff. Hva har de til felles? Jo, de og mange idrettsenere har vært elever ved Norges Toppidrettsgymnas (NTG) på Bekkestua.

Antagelig ikke så underlig at Norges Toppidrettsgymnas har sin opprinnelse i Bærum. Likeså nystiftede Norges Realfagsgymnas (NRG). For ikke å glemme den internasjonale skolen på Bekkestua. Det er nemlig rom for mangfold i Bærumsskolen.

Samtidig som private skoler samler elever med spesielle interesser, er grunnpilaren de offentlige skolene. Og de er det mange av i Bærum. De er ledet av flinke skoleledere. Og dyktige lærere står hver dag klare for å overlevere kunnskap til sine elever. Det er ingen tilfeldighet at resultatene i ungdomsskolen i Bærum er i Norgestoppen. Det er gevinsten av mange års satsing på barne- og ungdomsskoler.

Verden er i rask forandring. Fremtidens klima er en av de store utfordringene. Skal våre barn være i stand til å møte klimaendringene og bidra til de forandringene som må komme, må skolen gå foran for å skape forståelse og engasjement. Utfordringer løses med kunnskap.

Når resultatene i Bærumsskolen er gode over tid, er det flere faktorer som spiller sammen. Engasjerte foreldre som følger opp barna sine, skolebygg og læremidler og viktigst av alt – læreren. Uten landets beste lærere i Bærumsskolen hadde resultatene neppe vært som de er.

Et allsidig tilbud, dyktige lærere og Bærum kommunes mangeårige satsing på skolen har gjort at de aller fleste elever trives og foreldrene er fornøyd. Men det er ikke tid for å slå seg til ro. Fortsatt oppleves mobbing og mistrivsel, og noen faller utenfor. Derfor er ikke arbeidet fullført.

Vi må fortsette å forme en skole som ser hver elev og gir alle muligheter. Inkludering og integrering er stikkord for den gode skolen. Også her ligger utfordringen. På den ene siden er det opplagt at basisfagene norsk, matematikk og engelsk løpende må styrkes, men det må også tilbudet til de elevene som har særskilte talenter, spesielt innen praktiske fag. Eller de som sliter. Skal alle elever gå hjem fra en lang skoledag med følelsen av å ha lykkes, må også mangfoldet prioriteres. Dagens unge skal møte et annet samfunn enn det vi voksne sto overfor. Møtet blir lettere hvis de unge i dag går på en skole som stimulerer nysgjerrigheten, styrker ansvars- og mestringsfølelsen og som gir hver enkelt selvtillit og bygger selvstendighet.

Bærum Høyre vil skape den skolen. Der alle elever føler seg hjemme, der de lærer og utfordres på sine gode sider. Digitale hjelpemidler er viktig, og må være på plass, men de beste resultatene kommer når hver enkelt blir sett og får positiv oppmerksomhet.

Private aktører er omstridt. Der de røde har sagt nei, har Høyre sagt ja til private barne- og ungdomsskoler og videregående skoler. I Bærum har det gitt flere en mulighet til å dyrke talent og interesse. Og best av alt: Den offentlige skole og privatskolene har gjensidig stimulert hverandre. Til Bærums beste – og til inspirasjon for andre.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.