Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Er politikerne kvalifisert til å ta sine beslutninger?

Det E18-prosjektet Statens vegvesen har laget ivaretar alle punktene i bestillingen.

Arne Eriksen på Høvik tar et kraftfullt oppgjør med E18-motstanderne i dette innlegget.

Foto: KARL BRAANAAS

Når politikerne bestiller et oppdrag fra landets betrodde fagfolk, kan man være sikker på at besvarelsen er fagmessig grundig utarbeidet, følger norske og internasjonale krav og normer. Så gjelder også for E18 inn i Oslo.

Det prosjektet Statens vegvesen har laget ivaretar alle punktene i bestillingen. Adskilte ekspress sykkel- og bussveier, ikke mer trafikk inn i Oslo enn nå, redusere trafikkbelastninger på lokalveinettet, muliggjøre reduksjon av trafikkforurensing (støy, støv, avgasser og lys), og samtidig sikre trygge kjøreforhold.

Det er ikke gitt at besvarelsen blir slik alle ønsker den, men fagmessig er den helt sikkert riktig. De som ikke liker besvarelsen har de noen valg for å få prosjektet annerledes:

1. De kan endre på bestillingen ved å be fagfolkene prioritere annerledes

2. De kan akseptere at prosjektet blir mer omfattende enn de hadde sett for seg

3. De kan nedskalere eller dele opp prosjektet i mindre deler, men ikke uten å ha helheten i tankene

4. De kan gå i dialog med fagfolkene for å diskutere kompromisser om løsning, men ikke på bekostning av sikkerheten.

Motstanderne har rett og slett valgt å villede folk med halve sannheter

Motstanderne mot det E18-prosjektet Statens vegvesen har besvart har i lang tid boltret seg i voldsomme og fargerike beskrivelser av dette prosjektet, uten helt å respektere helheten og alle detaljene. De har rett og slett valgt å villede folk med halve sannheter. De hevder at den nye veien vil bringe fler biler inn til Oslo, og så velger de samtidig ikke å nevne at trafikken går ned på de andre veiene over grensen mellom Bærum og Oslo.

Statens Vegvesens beregninger viser at allerede med første byggetrinn vil det bli 50 prosent færre biler i Vollsveien, 25 prosent færre biler på Bærumsveien og 17 prosent færre biler på Griniveien. Totalen av denne reduksjonen er større enn økningen på nye E18, og dermed også nettoeffekten.

Det er riktig at nye E18 er beregnet å ta mer trafikk enn i dag, men lokalveiene blir vesentlig mindre belastet. fordi prosjektet loser store deler av trafikken inn på de nye veiene, særlig Gjønnestunellen. I tillegg vil jo kollektivtilbudet bli betraktelig bedre, og om ikke Arbeiderpartiet, med Brenna i spissen, hadde fjernet Lysaker-terminalen tidligere i prosjekteringen, så kunne vi vel vært i gang nå.

Jeg oppfordrer politikerne til å bestille riktig, lytte til fagfolkenes svar, og deretter påse at prosjektene blir gjennomført uten stopp, så de kan gjøre den samfunnsoppgaven de er ment å løse.

Det er på tide at alle politikerne viser evne og vilje til å føre samfunnet fremover, og til å se hva som trengs underveis for å sikre bærekraftig boligutvikling, gode transportvilkår for næringslivet, og effektive transportløsninger for alle.

Det kan være vanskelig å ta store og irreversibel beslutninger, men det er faktisk derfor dere er valgt til å ha de rollene dere har. Så vis nå at dere er deres roller verdig, og forhandle dere frem til en løsning som kan bygges. Jobb dag og natt, for morgendagen venter ikke. Den blir bare litt dårligere uten en god løsning.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.