Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Er Bærums fremtid truet?

Sissel Haukland minner om at flertallet i Bærum kommunestyre er for utbygging av E18.

FOTO: PRIVAT

Først skrev Hans Rugset i Budstikka 24. april at «Naturen må vernes mot Høyre». Han følger opp med nytt innlegg 27. april om «Ny E18 sviker neste generasjoner» og uttaler at han ser rødt etter at Aps leder i Bærum ber MDG «stikke fingeren i bakken».

Det er tross alt et veiprosjekt som de mange vil synes er nødvendig, og som har vært utredet i utallige år i forskjellige varianter. Det er flertallet i Bærum kommunestyre som støtter utbyggingen, inkludert en del unge. Flertallet i Viken hvor MDG er inngår, gikk imidlertid for å trekke garanti det tidligere Akershus fylke har gitt for E18-utbyggingen. 

En del av grunnen for endelig å gjøre noe med E18 er å finne en løsning for kollektivfelt etter Lysaker stasjon fra Oslo og mot Bærum. Det må gjøres noe med E18 før det går an å få et bussfelt etter Lysaker stasjon. 

Forsøket med å åpne det høyre feltet etter Lysaker stasjon slik at kollektivtrafikken kunne kjøre der, viste seg å være helt håpløst. Trafikken fra Store Ringvei gjennom Granfosstunnelen ved Lysaker ble stående i kø fordi det stadig kom busser der bilene skulle kjøre. Prøveordningen ble derfor kortvarig.

Rugset hevder videre at det vil hjelpe hvis man setter ned fartsgrensen på E18. Jeg vil påstå at det i alle fall ikke er nok på strekningen fra Strand til avkjøringen til Snarøya/Fornebu hvor det ofte er stillestående luft som er til sjenanse for dem som bor langs E18 på denne strekningen. Det er strekningen Statens vegvesen sier det er mest svevestøv.

Folk i Bærum og andre bilister som kommer vestfra, har i alle år hatt en ekstra bomring ved passering av grensen (ofte kalt Bærumsringen) som i sin tid ble innført av hovedutvalg for samferdsel i Akershus. Da denne ekstra avgiften ble innført for oss som kom vestfra, var egentlig ideen at pengene fra Bærumsringen skulle være med på å legge opp midler til finansiering av «ny E18». Senere er disse pengene slik jeg har forstått det, overført til Oslopakke 3 og ikke lenger øremerket for finansiering av den meget omtalte «E18-utbyggingen» som har vært utredet i minst 30 år.

Rugset påstår han har opptatt av ungdom, men hvor interessert er han i jobb for ungdom? Det står i programmet til MDG at de ønsker å ta kontakt med eieren av Sandvika Storsenter for avvikling av driften. Jeg fortalte dette til to unge jenter i informasjonsskranken på Storsenteret. De ble ganske sjokkert, for det var deres første jobb. Det blir jo fremhevet at det er viktig at ungdom for arbeidserfaring, og Storsenteret er en stor arbeidsgiver. Varehandel er en virksomhet som ungdom søker mot enten som deltidsjobb eller som fast jobb. 

MDG påstår at de er bekymret for ungdommen hvis E18 bygges. Hva med arbeidsplasser for ungdom? Burde ikke partiet være opptatt av det også?

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.