Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Ensidig følgeforskning på ensidig forskningsprosjekt

NETTBRETT: – Konklusjonen på foreldreundersøkelsen er allerede gitt, før undersøkelsen er sendt ut, skriver innsenderen.
NETTBRETT: – Konklusjonen på foreldreundersøkelsen er allerede gitt, før undersøkelsen er sendt ut, skriver innsenderen.

Snart vil Bærums-foreldrene motta en spørreundersøkelse om elevenes bruk av iPad, såkalt «følgeforskning».

I 2013 startet kommunen et «forskningsprosjekt» som gikk ut på implementering av iPad.

Les også: Ufortjent kritikk av iPad-satsingen

Les også: Ungdomsrådet om nettbrett i skolen: – Vi frykter for læringen

Ingen referansegrupper, ingen alternative nettbrett, ingen alternative pc- eller laptopløsninger ble vurdert.

Prosjektet ble rullet ut i raskt tempo, og i 2016 inngikk Bærum kommune en fireårs rammeavtale på leasing av iPad med Atea, til en verdi av 100 millioner kroner. Med opsjon løper iPad-avtalen til 2022.

I Budstikka juni 2017 kunne vi lese at «Rambøll-forskerne har levert det viktigste rådet politikerne får, når de nå skal si ja eller nei til å gi nettbrett til alle elever og lærere i grunnskolen i Bærum».

Og på tross av at Rambøll ikke kunne konkludere med økt læringsutbytte, syntes forskningslederen at det var enkelt å konkludere:

«Det er en drøm og forventning i norsk skole om at elevene skal få egen maskin (iPad, red). Skolen er i en brytningstid, og Bærum er en av kommunene som leder an».

På Budstikkas spørsmål om Rambøll har opplevd press fra Bærum kommune om å levere en positiv rapport, var svaret:

«Overhodet ikke, tvert om har oppdragsgiver vært opptatt av å få frem utfordringer».

Og på spørsmålet om hvorfor foreldrene ikke ble spurt underveis, svarte forskningslederen at de var åpne for å inkludere foreldrene i en ny forskningsrunde.

Nå, et drøyt halvt år senere, 29. januar, sendte Rambøll ut en foreldreundersøkelse om iPad. Riktig nok ble undersøkelsen trukket tilbake dagen etter av personvernhensyn, men ifølge skolesjef Siv Herikstad vil den samme undersøkelsen ble sent ut igjen i løpet av kort tid, men da med Bærum kommune som avsender.

I Budstikka 1. februar bekrefter seksjonsleder Susanne Kaaløy at undersøkelsen vil bli «identisk med den forrige».

Per dags dato har foreldrene ennå ikke mottatt undersøkelsen, men ettersom spørsmålene allerede er offentliggjort i Budstikka, er jeg i stuss på hvordan jeg skal besvare enkelte spørsmål, når jeg mottar dem:

«Skolen til mitt barn tilbyr opplæring i nettbrett (iPad) og de mest vanlige applikasjonene som mitt barn bruker på skolen». Helt uenig? Helt enig? Usikker?

Etter å ha hatt barn på «iPad-skoler» i fire – 4 – år mottok vi invitasjon til opplæring i iPad, kun få dager før vi mottok foreldreundersøkelsen fra Rambøll. Fire år for sent, men riktig nok to dager før spørreundersøkelsen ble mottatt.

«Jeg opplever at lærerne bruker nettbrettet (iPaden) på en måte som fremmer god læring». Helt enig? Helt uenig? Usikker?

Mine barn har fantastiske lærere som fremmer meget god læring, uavhengig av iPad. Hvordan kan man besvare spørsmålet slik at lærerne krediteres, uten at svaret tas til inntekt for iPad?

«Jeg mener at mitt barn har, eller vil ha stor nytte av å ha eget tastatur til nettbrettet sitt» Helt enig? Helt uenig? Usikker?

Naturligvis må mitt (mine) barn ha tastatur. Vi har kjøpt et utall antall tastaturer. Først Bluetooth, men elevene fikk beskjed om at foreldrene kun fikk kjøpe tastatur med kabel, dersom de skulle brukes på skolen.

For øvrig er iPad-tastaturene en forbruksvare, i likhet med hodetelefoner/øreknotter. De går lett i stykker eller glemmes/mistes. Følgelig er derfor neste spørsmål om eget barn vil ha «stor nytte» av egne øreknotter, totalt irrelevant.

Så godt som alle spørsmålene er stilt som positive affirmasjoner, med et klart signal om hensikten med «forskningsresultatet»:

«Jeg har gode muligheter for oppfølging…», «Jeg blir godt informert om viktige hendelser og gjøremål …», «Jeg opplever det som problemfritt at nettbrettet ...», «Jeg opplever at bruken av nettbrett har en positiv påvirkning …», «Jeg opplever at eget barn har fått utvikling sin digitale kompetanse i vesentlig grad gjennom bruken av nettbrett her..», «Jeg opplever at eget barn har utviklet nettvett og digital dannelse i vesentlig grad….».

– Det råder i dag en slags hallelujastemning i Bærumsskolen knyttet til den digitale revolusjon og bruk av iPad, skrev Sturle Langslet i Budstikka for ett år siden.

Dette har Langslet rett i, og dette er også årsaken til at grunnskoleadministrasjonen ikke kommer til å la foreldrene få muligheten til å besvare spørsmålet: «I hvilken grad ønsker du at iPad videreføres som arbeidsverktøy for ditt barn?»

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Konklusjonen på foreldreundersøkelsen er allerede gitt, før undersøkelsen er sendt ut.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.