Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Enklere og billigere å reise kollektivt i Viken

Venstre-politikerne i Viken påpeker at de vil at det skal være billig å reise kollektivt, slik at kollektivreiser er et reelt alternativ til bilen for enda flere.

FOTO: NILS HARNES

Viken gir nye muligheter for bedre og billigere kollektivtrafikk. Vi skal lage et nytt felles billettsystem for Viken og Oslo, med en billettavtale med jernbanedirektoratet slik at man kan bruke samme billett på buss og tog også i dagens Buskerud og Østfold. Det er over et år siden fellesnemnda for Viken vedtok å igangsette et forprosjekt for dette og å starte forhandlinger med jernbanedirektoratet. 

Nå er det på høy tid at vi begynner å snakke om hvordan vi vil at det nye billettsystemet skal bli; ikke de tekniske løsningene, men hvordan et nytt billettsystem skal gjøre det enklere og billigere å reise kollektivt for flere. Venstre vil gjerne bidra konstruktivt til det og fremmet derfor forslag i fylkestinget i Viken om det vi mener blir aller viktigst. Dessverre fikk vi bare støtte fra KrF, Frp, Rødt og Pensjonistpartiet, men siden fylkesrådet takket for gode forslag og sa ville ta dem med i sitt videre arbeid, så legger vi til grunn at de gjør det.

For det første: Vi må unngå at statiske takstsonegrenser på et kart deler kommuner og sammenhengende bo- og arbeidsmarkeder i to, slik vi i dag ser i bl.a. Bærum. Også nye Asker må henge sammen. Dagens soneinndeling gir både uhensiktsmessige reisemønstre og dårlig utnytting av kapasiteten på kollektivtrafikken og innfartsparkeringene. Det nye felles billettsystemet må basere seg på ny teknologi der det ikke er streker på et kart, men en kombinasjon av reiseavstand, reisetid og når og hvor og hvor ofte man reiser som bestemmer prisen, og det må fungere godt både i bynære strøk og i distriktene, til korte og lange reiser, for daglige pendlerreiser til jobben og for dem som reiser kollektivt av og til.

For det andre: Vi må sikre at det nye billettsystemet har fleksibilitet til å teste ut rabattordninger introduksjonstilbud, lavere pris i helger, ferier og utenom rushtrafikken. I dag er Ruters billettsystem så omfattende og rigid at det tar måneder å omprogrammere for å gjøre en endringer i billettprisen. Vi må også kunne både planlegge og betale en reise med både tog, buss, båt, leiebil, sykkel og drosje i den samme operasjonen.

Venstre vil at det skal være billig å reise kollektivt, slik at kollektivreiser er et reelt alternativ til bilen for enda flere. Aller høyest vil vi prioritere lave priser for barn og unge. Venstre har kjempet frem store statlige bidrag til kollektivtrafikken, og det har vært helt avgjørende for veksten i kollektivtrafikken de siste årene: I Akershus har veksten i kollektivtrafikken vært på 80 % siden 2007. Vi vil at den skal fortsette i Viken! Derfor bør også Viken takke ja til statens tilbud om tilskudd til å senke kollektivprisene, til bedre kollektivtrafikk, og til å senke bompengeprisen, og gå i dialog med staten og Oslo om hvordan dette kan gjøres.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.