Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Endring smerter alltid, litt

Disse var på jobb i Budstikka tirsdag kveld, da den aller første lokale avis laget med ny og norsk webteknologi ble sendt til trykkeriet. Lengst til høyre står nyhetsredaktør Karianne Steinsland, bak henne står leder Geir Berset (blå skjorte) i Aptoma som har utviklet teknologien. Sittende: vaktsjef Trond Woldsdal.

De fleste arbeidstagere der vi bor lever med høy endringstakt og stadige innovasjoner for sine bedrifter og fagområder. Det krever sin mann og sin kvinne å henge med noen ganger. Konkurransen i forretningslivet er tøff, og den som ikke evner å finne nye og smartere løsninger vil gå under. 

Vi må ha bedrifter som tjener penger, finansierer arbeidsplasser og betaler skatt slik at vi har noe å fordele for et godt samfunn. Dette vet innbyggerne her. Og selv om endring og evig læring kan oppleves krevende noen ganger, er det også noe av det som gjør at en i snitt høyt utdannet befolkning kan oppleve mestring og trivsel i jobbene sine. Det ville vært trasig om alt ble ved det samme. 

Tirsdag denne uken var det den private bedriften Budstikkas tur til å ta et stort og nødvendig steg inn i fremtiden. Det døgnet byttet lokalavisen alle sine databaser, systemer og digitale rammeverk. Nettavisen ble fornyet med nye funksjoner og ny design. Og så den internasjonale nyheten, da: Om kvelden tirsdag sendte avishuset i Asker den aller første lokalavis noen gang laget på internett til trykkeriet. 

Det er innovasjon innen medieteknologi som har fått oppmerksomhet i bransjeblader, med reportasjer fra innsiden av DN og Budstikka. Et farvel med gamle systemer som ikke «snakket sammen» betyr for det første tid spart for journalister, tid som skal brukes til å finne flere og bedre saker. Det betyr også kostnadsbesparelser på mange millioner kroner hvert år som gjør at redaksjonen i Budstikka kan ha flere journalister på jakt etter vesentlige saker i enn andre lokale redaksjoner. 

Det krever sin mann og sin kvinne å henge med noen ganger

Så er det likevel alltid slik at endring koster, litt. Dagen etter at alle ansatte i avishuset sammen maktet å komme ut til kundene i alle kanaler – ved å gjøre noe ingen av oss hadde gjort før – startet den lange og seige jobben med feilretting; i vår tid kalt «bug-fix». 

Den største feilen vi opplevde var innloggingstrøbbel digitalt. To døgn med feilsøk fra dyktige utviklere løste det meste der. 

Så skal vi bruke uker og måneder i sommer på å søke øke lesbarheten for papir, justere litt og lære oss å kode riktig så sider blir pene. Takk til alle trofaste lesere som bryr seg om Budstikka, melder tilbake til oss og sammen med oss bidrar til forbedring. 

Vi lover å stå på alt vi kan for best mulig innhold i lokalavis i alle kanaler og døgnet rundt, også i årene som kommer. 

Nå føler vi oss bedre skodd til å kunne lykkes, selv om stadige endringer vil være del av også vår hverdag.

Ansvarlig redaktør Kjersti Sortland

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.