Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Endelig får vi åpne igjen

– Jeg vil bruke denne sjansen til nok en gang å vise at vi har kontroll og at det ikke er behov for å holde våre butikker stengt. Nå var det på tide å åpne dem igjen, skriver Jawad Asadi, som er varehussjef hos Elkjøp Sandvika.

– Jeg vil bruke denne sjansen til nok en gang å vise at vi har kontroll og at det ikke er behov for å holde våre butikker stengt. Nå var det på tide å åpne dem igjen, skriver Jawad Asadi, som er varehussjef hos Elkjøp Sandvika.

Foto: KARL BRAANAAS

Det siste året har vi i varehandelen gjort alt som skal til for å ivareta smittevernet. Med hell.

 Likevel ble vi straffet med stengte butikker – og de ansatte har båret den største byrden.

Smitteutfordringen i Asker og Bærum er krevende, og smittevern topper prioriteringslisten til de aller fleste seriøse bedriftsledere. Slik har det vært siden mars i fjor. 

Varehandelen i Asker og Bærum har tatt store grep siden pandemien kom: 

Vi har sørget for strenge begrensninger på antallet kunder i lokalene samtidig, ansatte har ikke fått spise lunsj sammen som de pleide, de går med munnbind – også når det ikke er kunder i varehuset. 

Vi har brukt store penger på pleksiglass, håndsprit, munnbind og innleide smittevernvakter. Ansatte har ustanselig vasket hendene, kontaktflater er vasket mange ganger om dagen, arbeidsskift holdes adskilt, opplæring foregår digitalt og kunder har blitt avvist i døra fordi vi har hatt strenge regler for hvor mange som kan være i butikken til enhver tid.

Vårt mål har vært tydelig fra første stund: Ansatte skal ha det trygt på jobb, og kunder skal kunne handle trygt.

Helt til vi måtte stenge helt på grunn av uavklart situasjon knyttet til den britiske varianten av koronaviruset.

Jeg er veldig glad for at det denne uken kom lettelser og beskjed om at vi kan gjenåpne til koronanormalen. For nå var det nok. 

Som butikksjef føler jeg ansvar for mine ansatte. Vi i Elkjøp har prøvd å holde så mange som mulig i arbeid med å finne alternative arbeidsoppgaver, men nå har vi vært på vei til å gå tom for slike oppgaver. 

Jeg håper å slippe å permittere mine ansatte igjen. Jeg vil bruke denne sjansen til nok en gang å vise at vi har kontroll og at det ikke er behov for å holde våre butikker stengt. 

Mine ansatte har måttet bære belastningen for en unødig nedstengning.

For vi har nemlig vist det før at vi gjør det som skal til for at folk kan handle trygt. I fjorårets mest hektiske perioder – november og desember – viste vi at vi har kontroll på smittevern også selv om vi i butikken i Sandvika hadde flere kunder innom enn vi er i nærheten av i månedene februar og mars. 

Det er helt feil at mine ansatte har måttet bære belastningen for en unødig nedstengning – særlig ettersom askerbøringene og bæringene har vist seg å reise andre steder og skape trengsel der. I helgen hadde Liertoppen 20 prosent flere besøkende enn senteret normalt har. Det viser hvor uheldig nedstengningen hos oss har slått ut.

Jeg har vært oppriktig bekymret for den psykiske og økonomiske belastningen mine ansatte har båret på. I varehandelen jobber det mange yngre mennesker i starten av sitt arbeidsliv. Mange av mine medarbeidere bor dessuten alene. Og alle har de satt sitt sosiale liv på vent for å hjelpe til å slå ned smitten. Jobben er blitt deres viktigste sosiale arena under pandemien. 

Men nå er det heldigvis nok. Jeg har sett frem til at helseministeren skulle finne tilbake til de gode vurderingene. Tirsdag kom meldingen om at stengningen kunne oppheves slik at alle ansatte igjen kan komme på jobb om et par dager. 

Og så håper jeg at han innser at stengningseksperimentet ikke var verdt det. Helserisikoen ved lediggang er for stor.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.