Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

En viktig veiforbindelse

– Dette dreier seg om en viktig forbindelse (E134) gjennom Røyken og Lier frem til E18 i Drammen, skriver innsenderen. På tegningen de fire alternativene (fra øverst) mellom Hekleberg/Dagslett i Røyken og E18: Vikerkorridoren (blå), Husebykorridoren (grønn), Vitbankorridoren (rød) og Jensvollkorridoren (lilla)

ILLUSTRASJON: STATENS VEGVESEN

Oslofjordforbindelsen E134-E18 – inkompetanse, byråkrati eller politisk spill?

Kort fortalt handler dette om bruk av skattekroner, men før det handler mye om politikk, utredninger, brutte løfter, konsekvenser og litt veibygging.

Nærmere bestemt dreier dette seg om en viktig forbindelse (E134) gjennom Røyken og Lier frem til E18 i Drammen. Denne veien er viktig for Norge fordi den knytter øst med vest.

I år 2000 åpnet Oslofjordtunnelen, og alle i regionen klappet i hendene. Problemet med åpningen den gangen var imidlertid at hele den planlagte strekningen ikke ble åpnet. Det manglet noen kilometer med viktig vei som skulle avlaste veien som fremdeles gikk på lokalvei gjennom et byggefelt (Lahell) i Lier. 

Befolkningen på denne strekningen fikk over natten flere tusen flere biler i nabolaget sitt. Dette er også skoleveien til barna og veien til butikk, fritidsaktiviteter og kommunale tjenester. Altså en lokalvei. Denne veien har nå daglig 20.000 passeringer.

Siden den gang er har det vært endeløse møter og et politisk spill uten sidestykke. Utviklingen og handlekraften når det gjelder E134 er under enhver kritikk, og det er skremmende å se hvordan byråkrati og politikk fungerer i praksis. Jeg undres på hva kostnaden til nå har vært?


Det kan fort bli en realitet. Saken har rast effektivt gjennom systemet og har kommet såpass langt at Viken fylkeskommune er villige til å garantere for penger til ny tunnel. E134 er en viktig brikke for å dempe trafikken gjennom Oslo, og det er fristende å tro at bystyret i Oslo derfor sterkt ønsker at en ny Oslofjord-forbindelse snarlig kommer på plass. 

Er dette hovedstadspolitikk eller byråkratiets metode for å skyve på problemer? En ny tunnel vil selvsagt avlaste hovedstaden og E18 forbi Asker for trafikk, men flytter trafikken til Lier og Drammen. 

Er dette greit, Hareide? Selvsagt er det ikke det! 

Hvordan kan statsråden la seg overbevise om at det er smart å bygge en firefelts motorvei som brått stanser på en lokalvei midt i «Oslos kjøkkenhage» (Lier)?

La meg si det slik: Det er ikke på denne måten gode naboer løser problemer!

Vil samferdselsministeren svare for situasjonen? Dette handler om liv og helse for beboere langs E134, men også om hvor veimilliardene skal sluses. Det er viktig å prioritere ting i riktig rekkefølge. Det gjør ikke Hareide i denne saken!

La meg sende samferdselsministeren en utfordring: Se på helheten. Snakk med Oslo og Viken fylkeskommune samt Asker, Lier og Drammen kommune for å finne løsningen som er til beste for beboere langs E134 og regionen. 

For dem er situasjonen kritisk, og for næringslivet er situasjonen vanskelig, men saken ligger på ditt bord, Knut Arild. Det er av stor betydning at denne veien får en løsning raskt, og som samferdselsminister forventes det at du tar det ansvaret du er gitt. 

Rydd opp i kaoset, gi folk langs E134 tilbake nærmiljøet og sørg for at veimilliardene blir brukt til beste for næringsliv og innbyggere. 

Ny Oslofjord-forbindelse kommer, men den kan vente til veiene på begge sider klarer å håndtere trafikken.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.