Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

En utfordring til Budstikka

– Hva gjør vi? Stormer til butikkene for å kjøpe mer av det vi allerede har rikelig av, skriver innsenderen. Her fra en tidligere black friday på et lokalt kjøpesenter.

– Hva gjør vi? Stormer til butikkene for å kjøpe mer av det vi allerede har rikelig av, skriver innsenderen. Her fra en tidligere black friday på et lokalt kjøpesenter.

Foto: Karl Braanaas

Black friday, black week, black month, black year. Det ser mørkt ut for de omstillingene som må til for ikke å koke kloden, redde artsmangfoldet og deriblant oss selv.

Vi som mennesker er like avhengig av et intakt økosystem som alt annet liv. Felles med dyrene, fiskene, blomstene, trærne, fuglene har vi et stoffskifte som gjør oss avhengig av noe utenfor oss selv, for å produsere energi for å leve.

Vi er like sårbare som alle andre. Mennesket oppfører seg bare ikke slik.

Vi må forstå hvem vi er og vår plass i økosystemet. Men hva gjør vi? Stormer til butikkene for å kjøpe mer av det vi allerede har rikelig av. Det trengs 3,5 kloder om alle på jorda hadde Norges forbruk. Den 12. april i år hadde vi som nasjon brukt opp våre ressurser. Hvem er vi som tillater oss dette?

Forbruket er ikke jevnt fordelt i Norge eller i verden. Det trengs en omfordeling slik at de som trenger det, får nok mat og en verdig levestandard. Det lar seg gjøre hvis det er vilje og mot til en omfordeling og til å gi slipp på vekstparadigmet.

Den rikeste 1 prosenten forbruker 15 prosent av ressursene. De åtte rikeste i verden eier mer enn 50 prosent av de fattige på kloden.

Myndighetene ved regjeringen har det største ansvaret for å tilrettelegge med lover og regler for en omstilling. Det ser ikke lovende ut.

Du og jeg har også et personlig ansvar for hvordan vi er og handler i verden, for fotavtrykket vårt. Både forskning og undersøkelser viser at vi blir ikke mer tilfreds og lykkeligere av en livsstil som fortsetter å akselerere mot større materiell levestandard.

Kanskje tvert imot. Vi trenger ikke et grønt skifte, men en grønn nedskalering.

Selskaper og bedrifter har også et ansvar. Hva med Budstikka, hvordan forvalter de sitt ansvar?

Budstikka leverer kilovis med reklameinnstikk som oppfordrer og lokker oss til fortsatt overforbruk. De er på plass og gir spalteplass til kjøpesentrenes salgsmål og konkurranse om å omsette for mest mulig. De formidler det glade vekstbudskap.

Jeg utfordrer Budstikka som årets mediebedrift, til å reflektere over samfunnsoppdraget sitt. Om det kun er aksjonærenes lommebøker de skal fylle eller om de har et ansvar ut over dette, som handler om vår felles fremtid på en levelig planet.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.