Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

En stor takk til alle som bidrar

– Per i dag er det cirka 90 personer på jobb eller i beredskap for å kunne håndtere regjeringens krav til testing av 5 prosent av befolkningen i Asker per uke, skriver innsenderen. Her fra testklinikken på Vardåsen.

Foto: KARL BRAANAAS

Hver dag siden 12. mars har helsearbeidere fått tilleggsoppgaver med smittevern, og noen er omplassert for å betjene andre eller nye områder, blant annet Koronaklinikken. 

De har gjort en imponerende innsats! Det dreier seg om etablering og kapasitet på Koronaklinikken, alle som jobber i hjemmetjenestene våre, alle som jobber innen heldøgnsomsorg. 

Det er en stor mengde ansatte i Asker kommune som har tatt vare på dem som trenger det mest i en krevende tid. Vi vet at mange er slitne – det koster krefter å stå i en krisesituasjon over tid. Noen ganger er det virkelig på sin plass å si takk!

Det ble umiddelbart opprettet kriseledelse i kommunen, og Asker kommune drifter en testklinikk på Vardåsen. 

Det ble valgt én klinikk for å sikre kompetanse og robusthet for innbyggerne. Den viktigste kompetansen på klinikken er sykepleier og lege, helsesykepleiere tester barna. 

Per i dag er det cirka 90 personer på jobb eller i beredskap for å kunne håndtere regjeringens krav til testing av 5 prosent av befolkningen i Asker per uke. 

Jeg er imponert over stå-på-viljen til de ansatte og alle frivillige helsearbeidere som har meldt seg i en krevende og annerledes tid.

I Budstikka 10. september skriver Per Medbøe Thorsby om sin bekymring for at det tar for lang tid å få prøvesvar i Asker. 

Jeg deler fullt ut bekymringen at fem dager som hans sønn erfarte, er for lang tid. Kort svartid på prøvetagning er viktig for å forhindre smitte, for smittesporing og for det forebyggende arbeidet. 

Det er Vestre Viken helseforetak og ikke Asker kommune som mottar testene og analyserer dem. Vi er i kontinuerlig kontakt med Vestre Viken, målsettingen er at man skal få svar innen ett til tre døgn.

Det er i tillegg til telefon etablert digitale løsninger for timebestilling, og tilbakemeldingene er at dette fungerer svært godt for publikum. I en pandemisituasjon er det mange som er urolige, og de menneskelige møtene blir viktige. Derfor er det så bra at mange har erfart gode møter med de ansatte på klinikken preget av menneskelighet og profesjonalitet.

I kommunen er det ikke sånn at vi har ledige ressurser innen helse til beredskap, det betyr at en krisesituasjon krever ledelse som tar beslutninger. 

Ledelsen i velferd har benyttet sitt skjønn til omplassering av ressurser. For øyeblikket er det få antall smittede i Asker, derfor lar det seg gjøre at pårørende kan besøke sine nærmeste på sykehjem.

 Hjemmesykepleien fungerer tilnærmet som normalt. Viktig var det også at helsesykepleierne var på plass på skolene ved skolestart i Asker.

Vi er fortsatt i en pandemisituasjon hvor vi ser oppblomstring av lokale utbrudd i landet. Det dreier seg om fortsatt å holde avstand og å overholde smittevernreglene. 

Gjør vi det, kan vi slå ned smitte, og samfunnet vil fungere mest mulig normalt til det beste for alle. 

Det er fortsatt sånn at mange kan kjenne på isolasjon og en annerledes situasjon, slik at min oppfordring er å fortsette å ringe personer i ditt nettverk, gå gjerne tur med venner og kjente. 

Som vår statsminister sier: Dette skal vi klare sammen!

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.