Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

En rømningsvei inn i fantasien

– De som styrer, ser tilsynelatende for seg en fremtid der bibliotekets «analoge tjenester» legges ned til fordel for en tenkt sømløs digital opplevelse der elevene gjør alt via nett, og bøker og digitalt innhold bare flyter hit og dit av seg selv. Denne visjonen er så langt fra virkeligheten at det får meg til å lure veldig på når de som vedtok kuttene, sist besøkte et skolebibliotek, skriver Kira Del Mar, som er skolebibliotekar på Eikeli barneskole.

– De som styrer, ser tilsynelatende for seg en fremtid der bibliotekets «analoge tjenester» legges ned til fordel for en tenkt sømløs digital opplevelse der elevene gjør alt via nett, og bøker og digitalt innhold bare flyter hit og dit av seg selv. Denne visjonen er så langt fra virkeligheten at det får meg til å lure veldig på når de som vedtok kuttene, sist besøkte et skolebibliotek, skriver Kira Del Mar, som er skolebibliotekar på Eikeli barneskole.

Foto: TRINE JØDAL

I Bærum kommunes budsjett- og økonomiplan 2022–2025 får vi lese noen fine ord om effektivisering, digitalisering og innovasjon i skolebibliotektjenesten.

Med dette prøver politikerne å forsvare enda et budsjettkutt som gjør at selv de største skolene nå kun skal ansette en bibliotekar i cirka 16 timer per uke (43 prosent) fra 2022.

De som styrer, ser tilsynelatende for seg en fremtid der bibliotekets «analoge tjenester» legges ned til fordel for en tenkt sømløs digital opplevelse der elevene gjør alt via nett, og bøker og digitalt innhold bare flyter hit og dit av seg selv.

Denne visjonen er så langt fra virkeligheten at det får meg til å lure veldig på når de som vedtok kuttene, sist besøkte et skolebibliotek. 

Jeg vil gjerne invitere dem inn og vise litt av hvordan bibliotekets «analoge tjenester» ser ut fra skranken.

Elevene bruker biblioteket veldig aktivt. Med en 60 prosent stilling per nå hører jeg allerede fra mange elever og lærere som ønsker seg mer tid på biblioteket. 

Få vet hva de vil ha når de kommer innom, men bruker heller tid til å bla i hyllene og be om anbefalinger. De aller fleste låner med seg noe, og her må det nevnes at mange jubler over å få tak i papirbøker etter å ha stirret inn i en iPadskjerm i timevis.

Men selv om innholdet i samlingen i stadig større grad kan digitaliseres, er det mye mer enn bare innholdet elevene har behov for: 

De har også behov for et rom der de kan oppdage, hvile, drømme seg bort og la seg inspirere. Et rom der de får puste ut og slippe å prestere, og der det sjeldent stilles større krav enn at de finner noe de selv ønsker og elsker å lese.

Biblioteket er et rom der elevene er med på å bestemme: De kommer med innkjøpsforslag, anbefaler bøker til hverandre og hjelper til på mange ulike måter. Der jeg jobber, har de også nylig vært med på å innrede biblioteket i samarbeid med kunst- og håndverkslærerne. Rommet og bøkene er deres på en helt spesiell måte. 

Dette er uvurderlig, både for elever som ikke har råd til å kjøpe så mange bøker selv, og for de som ikke føler seg sett og hørt på andre arenaer.

Jeg får nemlig jevnlig besøk av elever som på en eller annen måte faller utenfor i klasserommet eller ute i friminuttet. De finner et hjem på biblioteket samtidig som de oppdager hyller fylt med dører inn i andre virkeligheter. 

Et skolebibliotek uten bibliotekar er som en skole uten lærere.

Biblioteket tilbyr en trygg rømningsvei inn i fantasien og bort fra en hverdag der enkelte ikke føler at de hører hjemme. For noen kan dette være livsviktig.

Skolebiblioteket er ikke bare biter med data. Det er en kjær, fysisk samling og måten denne samlingen utvikles, holdes ved like og formidles på – noe som forresten krever faglig kompetanse og langt mer enn 16 timer per uke. 

Det er stemningen vi skaper når vi får lese og le og undres og føle sammen. Det er den deilige friheten i å oppdage og velge ut en god bok som ingen andre har bestemt at du må lese. Det er tilstedeværende og trygge bibliotekarer som tar imot og ivaretar både innleverte bøker og utsatte barn.

Skolebibliotekarene i Bærum har nå samlet oss rundt et felles slagord: Et skolebibliotek uten bibliotekar er som en skole uten lærere. Vi må ikke tillate at elevene i kommunen vår frarøves denne viktige ressursen.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.