Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

En kortvarig glede?

– Sandvikaringen bedrer fremkommeligheten for alle trafikanter. Det Budstikka glemmer å skrive er at denne sluttede ringen bare er midlertidig, skriver innsenderen.

– Sandvikaringen bedrer fremkommeligheten for alle trafikanter. Det Budstikka glemmer å skrive er at denne sluttede ringen bare er midlertidig, skriver innsenderen.

ILLUSTRASJON: STATENS VEGVESEN

Budstikka skriver i sin leder 3. mars om at Sandvikas etterlengtede ringvei har blitt en realitet – nesten 40 år etter at ideen først ble luftet. 

«Ringen» er et slags rektangel på 3,4 km, som tar deg gjennom elleve rundkjøringer, over tre broer og gjennom fire tunneler. 

Hvis man starter på Kadettangen og kjører motsols, så kjører man snarlig igjennom Sandviksåstunnelen, og videre over Folangerbroen ved enden av Engervannet. Deretter igjennom Løkkeåstunnelen og forbi Skytterdalen. Videre kommer Evjetunnelen som leder bort til Hamang. Turen går så forbi Sandvika Storsenter i Vesttunnelen ned til Kjørbo. Til slutt er man tilbake på Kadettangen.

Jeg støtter det som blir skrevet om de positive effektene denne veien gir. Den bedrer fremkommeligheten for alle trafikanter. 

Det Budstikka glemmer å skrive er at denne sluttede ringen bare er midlertidig. Som jeg tidligere har skrevet om, så er det i sykkelhandlingsplanen 2021-24, som ble behandlet i hovedutvalg for miljø, idrett og kultur 21. januar i år, vedtatt pilotprosjekter som stenger flere veier i Bærum for biltrafikk. 

Truls Bergersen representerer Frp i hovedutvalg for miljø, idrett og kultur i Bærum.

Truls Bergersen representerer Frp i hovedutvalg for miljø, idrett og kultur i Bærum.

FOTO: PRIVAT

Ett av disse pilotprosjektene gjelder å rushtidsstenge Sandviksåstunnelen. Som beskrevet over er Sandviksåstunnelen en del av den nevnte Sandvikaringen. 

Fremskrittspartiet fremmet et forslag om å stryke blant annet dette punktet fra handlingsplanen, men forslaget fikk ikke støtte fra noen andre partier.

Vi mener det er helt feil å rushtidsstenge gjennomfartsveier og vil alltid stemme imot forslag som hindrer naturlig biltrafikk, og som gjør at bilistene må kjøre omveier. 

Det vil ikke bli færre biler på veiene ved å stenge en vei, man flytter bare trafikken til andre hovedveier. 

Heldigvis vil det komme en egen politisk sak til hovedutvalg for miljø, idrett og kultur for faktisk beslutte å rushtidsstenge Sandviksåstunnelen. Kanskje de andre partiene innen da vil innse verdien av å ha en ringvei rundt Sandvika.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.