Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

En grønn sone i Sandvika

– En grønn sone fra Kadettangen til Sjøholmen får man ved å støpe en tunnel over de innerste kjørefeltene på nåværende E18 langs Lakseberget, skriver innsenderen. Tunnel for Sandviksveien er prikket inn med rødt.

– En grønn sone fra Kadettangen til Sjøholmen får man ved å støpe en tunnel over de innerste kjørefeltene på nåværende E18 langs Lakseberget, skriver innsenderen. Tunnel for Sandviksveien er prikket inn med rødt. 

ILLUSTRASJON: GOOGLE EARTH/TORGEIR OMA

Sandviksbukta kan bli nesten som i gamle dager.

«En gledens dag for Sandvika» er overskriften på Dag Otter Johansens kommentar til at Statens vegvesen har bestemt seg for å rive E18-broene ved Sandvika. 

Vegvesenets beslutning er gledelig, men Budstikka velger dessverre å illustrere saken med et bilde der halve Sandviksbukta er gjenfylt og der boligblokker fyller Lakseberget fra holmen Danmark til Sjøholmen.

Budstikkas illustrasjon er hentet fra Lakseberget båtforenings mulighetsstudie, som visstnok ble utarbeidet parallelt med de tre studiene som kommunen hadde bestilt. 

I programmet for arbeidet sto det at studiene kunne ta «utgangspunkt i at det kan fylles ut opptil 1 million kubikkmeter masser ved Lakseberget» (august 2018, kommunaldirektør Arthur Wøhni og kommunalsjef for plan, miljø og kultur Jannike Hovland).

Men det finnes alternativer til å fylle Sandviksbukta med stein. Ideen om «en grønn sone fra Kadettangen til Sjøholmen» ble lansert overfor det daværende planutvalget i februar 2019, da beboerne langs Lakseberget presenterte sitt høringsnotat til planprogrammet for «Lakseberget utfyllingsområde». 

Det finnes alternativer til å fylle Sandviksbukta med stein.

På nettstedet Lakseberget i Sandviksbukta er ideen grundigere presentert enn det plassen her tillater, og ideen fikk tidligere i år støtte av fem kommunestyrerepresentanter og på lederplass i Budstikka («helt greit å ha tunnelsyn.»).

En grønn sone fra Kadettangen til Sjøholmen får man ved å støpe en tunnel over de innerste kjørefeltene på nåværende E18 langs Lakseberget. 

Denne tunnelen erstatter Sandviksveien mellom Blommenholmkrysset og rundkjøringen ved tunnelutløpet under Sandvika gjestgiveri («Geita»), og den kan dekkes med fyllmasse slik at landskapet blir tilnærmet slik det var før motorveien kom. 

På fyllingen er det plass til både sykkelvei og kyststi. Ideen er forsøkt illustrert med et egenprodusert bilde, der tunnelen er prikket inn med rødt. 

Jeg tror Sandviksveien kan videreføres i tunnel under Sandvika, med mulige sidetunneler til underjordiske parkeringsanlegg.

Det var på tide at Statens vegvesen innså at det også i Bærum er mulig å bruke eksisterende veinett til omkjøring når E18 er stengt, Slik er det for Operatunnelen i Oslo, og slik var det da E18 ved Holmestrand ble stengt på grunn av tunnelras og brokollaps. 

Med Vegvesenets nye beslutning kan Sandviksbukta bli nesten som i gamle dager. Det er opp til kommunepolitikerne i Bærum.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.