Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

En god idé som har vokst seg for stor

Artikkelforfatterne mener man bør bygge en bybane fra Fornebuporten til Skøyen, istedenfor den planlagte T-banelinjen fra Fornebu S (bildet) til Majorstua. 

ILLUSTRASJON: ZAHA HADID ARCHITECTS OG A-LAB

Bygging av T-bane til Fornebu har blitt en økonomisk hodepine og kasteball mellom politiske myndigheter.

Det er ikke rart når antatte kostnader for å realisere dette prosjektet har økt med ufattelige 350 prosent i løpet av åtte år. Og da er prisstigningen ikke inkludert.

Beboere og virksomheter på Fornebu kan få en moderne, kapasitetssterk og rask baneløsning til halvparten av de estimerte byggekostnadene på 17 milliarder kroner. Når vi vet at grunninvesteringen for å integrere Fornebubanen i det eksisterende T-banenettet overskrider 32 milliarder, blir totalsummen vanskelig å bære. Dette omfatter en total ombygging av Majorstuen stasjon, ny tunnel gjennom sentrum og oppgradering av T-banens signal- og sikringssystem.

For 13 år siden ble Akershus fylkeskommune, Oslo kommune og Bærum kommune enige om å bygge bybane til Fornebu. Vi anbefaler våre politiske myndigheter å gjenoppta bybaneløsningen som første byggetrinn for T-bane. Mye av infrastrukturen blir den samme for begge løsningene. Østensjøbanen og Lambertseterbanen er bygd på samme måten.

Dette kan gjennomføres ved at man i første omgang bygger infrastruktur for bybane fra Fornebuporten til Skøyen som er tilrettelagt for en fremtidig T-bane til Majorstuen. På Skøyen knyttes bybanen til det eksisterende trikkenettet til sentrum. I tillegg etableres forbindelsen til Majorstuen med trikkespor i Halvdan Svartes gate fra Drammensveien til Frogner Plass. På Fornebulandet legges bybanen i dagen langs den opprinnelig regulerte traseen, eventuelt med mindre tilpasninger.

En moderne bybane gir i dette tilfellet 90 prosent av T-banens fordeler til halve prisen. Det er dokumentert med tall fra utlandet, Ruters egne beregninger og byggeregnskaper fra bybanen i Bergen. Mens Fornebubanens løpemeterkostnad oppgis til 2 millioner kroner, er kostnaden for bybane forberedt for T-bane 1 million per løpemeter. Uten forsinkelse av prosjektet.

Mellomløsningen med bybane gir kortere gangavstand til stoppestedene, flere avganger per time og ubetydelig lengre reisetid til Nationaltheatret. Med en maksimal timekapasitet på 8.640 reisende vil bybane enkelt kunne håndtere de forventede passasjerstrømmer i mange år fremover. Til sammenligning har T-bane en maksimal timekapasitet på 9.600 reisende.

Det er bred politisk enighet om å realisere Fornebubanen. Etter 20 års planlegging er ingen spadestikk tatt, men kostnadene har økt voldsomt. Vi anbefaler våre politiske myndigheter å tilpasse baneløsningen til behov og økonomi:

  • Fornebubanen anlegges i to trinn, først som bybane og deretter som T-bane.
  • 1. byggetrinn med bybane ferdigstilles i 2027 med en kostnadsramme på 9 milliarder kroner, inkludert tilrettelegging for fremtidig T-bane (5 milliarder kroner uten tilrettelegging).
  • 2. byggetrinn med T-bane påbegynnes når transportetterspørselen gjør det nødvendig, men ikke før kapasiteten på det eksisterende T-banenettet er klar for integrering av Fornebubanen, med ny Majorstuen stasjon, ny sentrumstunnel og nytt signal- og sikringssystem.
Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.