Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

En gladsak, men også et symptom på dårlig samhandling

– Når man skal fremheve noen, er det faktisk ufint at man ikke velger å løfte opp Lønnås bo og behandling og tjenesteleder Sarhad Solaimani for løsningsorienteringen som ble utøvd, skriver innsenderen.

FOTO: KARL BRAANAAS

Fredag 17. april ble det sendt ut informasjonsbrev til de folkevalgte i Bærum kommune. Der fikk vi se en fin film om at man har fått nettbrett på et sykehjem, slik at beboerne kunne kommunisere med pårørende uten å risikere smitte. 

Det er selvfølgelig et meget godt tiltak, men når man går ut og fremhever noen og sier at de er de første, burde det faktisk vært riktig.

Tjenesteleder ved Lønnås bo- og rehabiliteringssenter burde blitt fremhevet for at man ser utfordringene og finner løsninger.

Allerede 13. mars informerte tjenesteleder de pårørende om at det var opprettet Skype for videokommunikasjon mellom beboere og pårørende. 

Det ble kommunisert til pårørende hvordan man skulle kontakte de forskjellige avdelingene, og dette ble lagt ut på Facebook-siden til Lønnås. 

Samme dag tok jeg kontakt med kommunalsjef Morten Svarverud om at dette måtte vi få på plass på alle sykehjem og i alle omsorgsboligene i Bærum kommune, i løpet av den påfølgende dagen.

Det var ikke noe problem, og hvis det var utfordringer med Skype, fikk man bruke FaceTime, svarte Svarverud meg.

Men det skjedde i realiteten ikke noe, og det er ikke pleie og omsorg som var problemet, men alle andre som har en mening om hvordan dette skal løses. Det var problemer med å få Apple-id og iPader som kunne brukes, og hvilke digitale løsninger som skulle velges. 

Dette viser en mangel på krise- og løsningsorientering i Bærum kommune.

Jeg har gjentatte ganger sagt ifra om at dette må på plass da det både øker livskvaliteten for våre beboere og er med på å hindre smitte.

Jeg vet ikke hvorfor man unngikk å velge Lønnås som det «første» sykehjemmet for å prøve ut Teams.

Men når man skal fremheve noen, er det faktisk ufint at man ikke velger å løfte opp Lønnås bo og behandling og tjenesteleder Sarhad Solaimani for løsningsorienteringen som ble utøvd. 

Det er også mange ansatte på de forskjellige tjenestestedene som på eget initiativ brukte og bruker FaceTime, og de fortjener også stor anerkjennelse.

Jeg er ikke stolt av at Bærum kommune bruker fire uker for å finne en løsning på noe så enkelt som digital kommunikasjon mellom beboere og pårørende.

Vi har heldigvis mange dedikerte ansatte som har strukket seg langt og brukt egne mobiler og iPader for å la beboere på sykehjem og i omsorgsboligene kommunisere med pårørende på FaceTime.

Dette viser at ansatte er løsningsorienterte, og vi kan være utrolig stolte av den kreativitet og omsorg som er vist blant de ansatte etter at Bærum fikk utfordringer med korona.

Avslutningsvis vil jeg si at løsningen med Teams som kommunikasjonsform fungerer veldig bra, og jeg er fornøyd med at den kommer på plass på alle sykehjem og i alle omsorgsboligene, selv om det har tatt altfor lang tid. 

Jeg forventer at Teams er i bruk på samtlige tjenestesteder innen utgangen av april, slik at alle beboere kan snakke med sine pårørende gjennom bruk av teknologi og nettbrett.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.