Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

En garantist for ny sykkelvei langs E18

Eirik T. Bøe (V) tilbakeviser MDGs påstander om endringene i E18-planene vil rasere sykkelveien langs landets mest trafikkerte vei.

FOTO: KARL BRAANAAS

Før sommeren gjorde kommunestyret i Bærum noen mindre justeringer av E18-planen. Målet er å sikre en bedre utforming av sykkelveien, bussveien og lokalveinettet. Jeg stiller meg derfor undrende og uforstående til at MDG 8. august i Budstikka kaller dette for en rasering av sykkelveien.

Den største endringen ved sykkelveien var å flytte den til sørsiden av E18. Slik kan den nye sykkelveien lettere kobles på de eksisterende sykkelveiene i området. I tillegg til sykkelveien på sørsiden skal det etableres sykkelfelt på nordsiden, ved Professor Kohts vei. Den planlagte sykkelbruken på Lysaker fra Fornebuveien til Professor Kohts vei blir erstattet med sykkelvei på sørsiden, noe som også gir flere muligheter til påkobling for syklistene og en estetisk bedre løsning.

Endringene av sykkelveien gir en mer direkte forbindelse uten unødvendige omveier, mindre høydeforskjeller og færre konfliktpunkter sammenlignet med den tidligere regulerte løsningen. Og ikke minst blir det flere muligheter til å knytte sykkelveien til det eksisterende veinettet vårt.

Jeg sykler Sandvika-Oslo ofte og gleder meg til ny ekspressykkelvei langs E18

Nøyaktig hvordan strekningen på Lysaker blir er ikke bestemt ennå. Det foregår regulering av Lysaker kollektivknutepunkt, så det fremtidige Lysaker er fremdeles på tegneblokka. Men nå har kommunestyret vedtatt en sykkelvei gjennom deler av byområdet, og da er dette noe utbyggerne må tilpasse seg etter.

Endringen av sykkelveien er ikke et resultat av kostnadskutt eller press fra utbyggere. Tvert imot var det utbyggere som var skeptiske til denne løsningen. Endringene av sykkelveien er gjort for å sikre både effektiv fremkommelighet og påkoblingsmuligheter. Det blir i de detaljerte reguleringsplanene for områdene sykkelveien berører, som på Lysaker, at vi bestemmer nøyaktig hvordan den skal utformes.

E18 blir en formidabel kapasitetsøkning av bussfremkommelighet, sykkelveier og arealer for gående. Venstre vil alltid, i kommunen, i Viken og på Stortinget, være en garantist for at sykkelveien langs E18 bygges. Og Venstre vil i de fremtidige reguleringene langs strekningen jobbe for at utformingen av sykkelveien blir trygg og sikrer fremkommelighet. Jeg sykler Sandvika – Oslo ofte til og fra møter og gleder meg til ny ekspressykkelvei, en vei som Venstre sikret flertall for, mot MDGs stemme.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.