Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

En etterlengtet beslutning

Holmen - Nesøya krets av Høyre er storfornøyd med at det nå er vedtatt å bygge en ny gang- og sykkelveibro til Nesøya.

Asker Høyre ved Holmen-Nesøya krets har over lengre tid arbeidet politisk med broprosjektet for å sikre bedre forbindelse til og fra Slependen/Nesbru og er glad for løsningen som ble vedtatt i formannskapet 19. mai. Saken har vært behandlet i Utvalg for Samfunnstjenester, som enstemmig støttet Kommunedirektørens innstilling. Samme vedtak fattet Råd for personer med funksjonsnedsettelse.

Før stortingsvalget i 2017 og kommunevalget i 2019, foretok Høyre ved Holmen-Nesøya krets en velgerundersøkelser per telefon og dørbank om hva som var de viktigste sakene for beboere på Nesøya. De viktigste sakene var transport, busskommunikasjon samt bedre forhold over Hestesund for gående, syklende og rullestolbrukere. Ruter, etter vår henvendelse, økte bussfrekvensen til halvtimesruter.

I tillegg til forbedret gang- og sykkelvei, vil ny bro bli dimensjonert og bygget som en enveis beredskapsbro. Det gir økt trygghet for nesten 6.000 beboere i tillegg til alle besøkende.

Rapport fra skisseprosjektet høsten 2019 anbefalte at det bygges en ny buebro i stål på nordsiden av eksisterende kjørebro, dimensjonert for å tåle enveis trafikk med kjøretøy som busser eller utrykningskjøretøy. Relevante bærekraftsmål i prosjektet oppgis av kommunen til god helse, bærekraftige byer og samfunn, stoppe klimaendringene og samarbeid for å nå målene. Andre argumenter har vært et innbyggertall som middels norsk by, kun en utfartsvei ut av øya, behov for utvidelse som kan ta enveiskjøring pga. beredskap og fortau tilpasset funksjonshemmede. Kommunen erfarer gode samtaler om grunnerverv begge sider av broen.

Vi har nå oversendt kommunen informasjon om nye materialer som FRP (Fiber Reinforced Polymer), som er anerkjent til bruk på lik linje med betong, tre og stål. Norske konsulentselskaper har vært tilbakeholdne med bruk av polymer design, men Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet har i den senere tid etter påtrykk fra EU løftet opp kompositt materialer som et alternativ i sine håndbøker gjennom Euro koden CUR 96 (2019) for bærende konstruksjoner. Polymer er for øvrig gjennomført i flere prosjekter offshore og det er levert 5 komposittbroer andre steder i Norge. Statens vegvesen, region Vestland, har besluttet at 3 broer i deres område skal bygges i kompositt og en bro på Fylkesvei 565 i Austrheim skal være ferdig innen utgangen av 2020 basert på polymer teknologi. Teknologien brukes også av Boeing og Airbus, i vindmøller og i havneanlegg mm.

Teknologien gir lavere CO2 utslipp, redusert vedlikeholdsbehov og ikke minst raskere installasjon. Med 2,6 ganger høyere strekkfasthet enn armert betong, er polymer et sterkt, lett og karbonnøytralt materiale med lang levetid.

Vi ser med spenning frem til kommunens tildeling av konsulent og entreprenør kontrakt for broprosjektet og at vedkommende selskap i samarbeid med kommunen vil vurdere ny teknologi. Det vil gi Asker kommunes en posisjon som ledende på valg av bærekraftige løsninger.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.