Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

En enklere og billigere baneløsning?

Det er lurt å se etter alternativer til Fornebubanen, skriver artikkelforfatteren.

FOTO: FORNEBUBANEN (ILL.)

Det er ingen hemmelighet at Oslo kommune mangler finansiering til flere store samferdselsprosjekter de kommende årene, noe som vil føre til at mange gode tiltak enten må kuttes eller utsettes i mange år. De store prosjektene har blitt mye dyrere over tid og bompengeinntektene som bla. skulle være med å finansiere prosjektene ser ut til å bli mye lavere enn antatt i årene som kommer.

Det mangler en realistisk politisk diskusjon rundt prioritering av prosjektporteføljen i Oslopakke 3 og mulige kutt i prosjektene som monner. Jeg tror det kunne være lurt å begynne å se etter alternative løsninger som kan føre til betydelige besparelser i både tid og kostnader.

En slik mulighet mener jeg er Fornebubanen. Det planlegges nå både ny innføring fra vest og ny sentrumstunnel for tog samtidig med at ny Fornebubane skal realiseres, dvs. det blir en økt kapasitet på tre parallelle dobbeltspor på bane mellom Lysaker og Skøyen, inkludert dagens trase.

Hver for seg er nok disse to prosjektene fornuftige, men er det mulig at det kan lages en enklere og mer rasjonell løsning? Jeg tror en slik mulighet kan være en langstrakt togtunnel fra området Asker/Høn til Oslo S med stoppested på Fornebu, dvs. en tunnel omtrent som Follobanetunnelen i lengde.

Hvis man bygger denne togtunnelen vil dagens prosjekterte Fornebubane kunne kuttes og dermed sannsynligvis også ny sentrumstunnel for T-bane, en sentrumstunnel som i hovedsak er nødvendig for å kunne ta den økte trafikken fra den nye Fornebubanen. Togtunnelen jeg foreslår mellom Asker og Oslo S vil fungere som ny innføring for tog fra Vestfold og ny sentrumstunnel for tog samtidig som det gir en mer fleksibel og robust løsning for togtrafikken, bl.a. ved at ekspresstog fra Drammen og Asker kan kjøre utenom strekningen Sandvika – Lysaker – Skøyen.

Kostnadsmessig vil en slik løsning nok ligge på nivå med Follobanetunnelen, men muligens med noe ekstra kostnader i forbindelse med senketunnelen mellom Fornebu og Bygdøy. Store deler av denne tunnelen vil måtte være undersjøisk og stasjonen på Fornebu vil måtte ligge ganske dypt (70 til 100 m). Det er også mulig en kortere strekning mellom Fornebu og Bygdøy vil måtte ligge i senkekulvert, som f.eks. deler av Operatunnelen gjør.

Til gjengjeld vil man kunne erstatte de fire pågående utredningsprosjektene; 1) Fornebubanen, 2) ny sentrumstunnel for T-bane, 3) ny innføring for tog fra vest og 4) ny sentrumstunnel for tog med en lang togtunnel.

Jeg antar at kostnadsbesparelsen for å erstatte de fire prosjektene med en lang togtunnel samlet vil ligge et sted mellom 60 til 70 milliarder kroner. I tillegg vi man bl.a. få raskere InterCity trafikk fra Vestfold til sentrum samt avlastning for strekningen Lysaker – Oslo S. Tunnelrosjektet Asker – Oslo S vil også være mye raskere og enklere å gjennomføre enn de fire store baneprosjektene, samtidig som det løser de fleste av transportbehovene som er identifisert for baneløsninger i KVU Oslo-Navet.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.