Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Elsparkesykler gir utrygge fortau

– Asker Sentrum må være et område der det ikke skal være tillatt å kjøre med elsparkesykkel på fortau, skriver innsenderen.

– Asker Sentrum må være et område der det ikke skal være tillatt å kjøre med elsparkesykkel på fortau, skriver innsenderen.

Foto: KARL BRAANAAS

Asker kommune inngår ifølge Budstikka avtale med Ruter om utplassering av 420 elsparkesykler.

I saksfremlegget fra kommunedirektøren er det:

  • ingen kommentarer rundt bruk av elsparkesykler på fortau
  • ingenting om sikkerhet for fotgjengere
  • ingenting om erfaringene fra Oslo med hensyn til kjøring i ruspåvirket tilstand
  • ingenting om at utleier av elsparkesykler ikke har ansvarsforsikring for kjøretøyene
  • ingen tidsavgrensning for bruk om natten
  • ingenting om erfaringer fra hvilke brukergrupper man ser for seg. 

Det eneste man har tatt inn over seg er at kommunen skal merke opp hvor elsparkesykler skal plasseres. Men det står ingenting om hva som skjer om de plasseres utenfor tilviste plasser.

Sikkerheten for fotgjengere på fortau har blitt et tema etter at elsparkesyklene gjorde sitt inntog. Elsparkesykler kan være et nyttig bidrag i transportsektoren. Men – det må ikke gå på bekostning av sikkerheten til fotgjengere. 

Erfaringene fra byene rundt om i landet er at fortauene har blitt utrygge på grunn av slalåmkjøring med elsparkesykler. Mange har blitt påkjørt, mange har snublet i henslengte sparkesykler og mange kvier seg rett og slett for å gå ut på grunn av raske elsparkesykler.

Elsparkesykler kan være nyttig. Men – det må ikke gå på bekostning av sikkerheten til fotgjengere.

Det virker ikke som erfaringer fra andre steder har hatt særlig innvirkning på kommunedirektørens anbefaling til kommunestyret.

Stortinget har nettopp vedtatt to lover for økt regulering av bruken av elsparkesykler. Vedtakene har kommet etter de erfaringene man har fått særlig fra Oslo med utrygge fortau, Oslo legevakt melder som svært mange skader på grunn av elsparkesykler og mye uvettig plassering av elsparkesyklene.

Arbeiderpartiet og SV støttet et forslag fra Senterpartiet i Stortinget om å be regjeringen utarbeide en klassifisering av elsparkesykler som en type kjøretøy, slik at kommunene kan regulere parkering og øvrig regelverk for bruken på linje med andre kjøretøyer. Dette ville medført at elsparkesyklene ikke kan brukes på fortau. 

Men de borgerlige partiene som har flertall på Stortinget avviste forslaget. Sikkerheten til gående må vike for mye lek – og noe nytte – med elsparkesykler.

Asker kommune kan imidlertid ta i bruk mulighetene som ligger i det lovforslaget som er vedtatt der kommunen kan regulere hvor det er tillatt å bruke elsparkesyklene. 

Asker Sentrum må være et område der det ikke skal være tillatt å kjøre med elsparkesykkel på fortau. Asker kommune må lage en oversikt for hele kommunen – og sette opp skilt – over hvor det ikke skal være tillatt å bruke elsparkesykler på fortau og gangveier.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.