Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Elektrisk buss-skifte i Asker

– Asker gis nå et økt busstilbud med betydelig mindre lokale og globale utslipp, skriver Njål Vikdal, gruppeleder i Asker Venstre.

FOTO: PRIVAT

Nå kommer 18 elbusser i Asker. Det grønne skiftet gir oss bedre og billigere tjenester som gjør det enklere å gjøre miljøvennlige valg.

Bussanbudet i nye Asker ble vunnet av Vy som bussoperatør, med fossilfritt biodrivstoff. Men, fordi kostnadene på elektriske busser faller så raskt, så har Vy mellom kontraktsinngåelse og oppstart av kontrakten besluttet å bytte til 18 elektriske busser.

Elektriske busser er allerede i drift på linje 31 til Fornebu. De er stillegående, har ikke lokale utslipp og går på fornybar strøm.

Norge har ledet an med elbiler, mens elbussrevolusjonen har sitt opphav i Kina. Lokal luftforurensing fra dieselbusser kvelte de kinesiske byene. Antallet premature dødsfall på grunn av luftforurensning er anslått til å være 1,6 millioner per år i Kina. Kinesiske myndigheter har dermed satset målbevisst på å utvikle elektriske busser uten lokale miljøutslipp.

I Kina var det anslagsvis 400.000 elektriske busser i slutten av 2019. Globalt kan disse elektriske bussene potensielt redusere klimagassutslippene tilsvarende hele Norges klimautslipp.

I Oslo og Akershus står vi nå på terskelen av denne elbussrevolusjonen. 174 elektriske busser vil være i drift i Oslo og Akershus fra høsten. Innen 2028 skal alle busser være elektriske. Fram til 2028 vil alle andre busser kjøre med fossilfri bærekraftig biodiesel eller biogass på moderne busser med lave lokale miljøutslipp.

Venstre har målrettet arbeidet på Stortinget og i Akershus fylkeskommune for elbiler og elektrifisering av transporten. Innfasingen av elektriske busser er fremskyndet av støtte fra Enova til ladeanlegg. Venstre har siden 2013 kjempet inn betydelig større midler til Enova for å stimulere til overgangen til nullutslippsteknologi. 

Dette sammen med økte midler til kollektivtrafikk i storbyområdene i statsbudsjettet, og klare krav til Ruter i samarbeidsavtalen med H, KrF, Frp og Sp i Akershus i 2015-2019, gir Asker nå et økt busstilbud med betydelig mindre lokale og globale utslipp.

Skiftet til elektriske busser viser at ny klimateknologi kan bli billigere enn fossil teknologi og energi. Det grønne skiftet kan gi bedre, renere og billigere tjenester.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.