Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Elbilfordelene må ligge fast

– Det er avgjørende at vi nå holder stødig kurs på elbilpolitikken for å få hele landet med på elbilbølgen, skriver innsenderne.

– Det er avgjørende at vi nå holder stødig kurs på elbilpolitikken for å få hele landet med på elbilbølgen, skriver innsenderne.

Foto: KARL BRAANAAS

Klimautslippene synker, og luften er historisk ren i Oslo-regionen. Nå må vi ikke endre kurs i elbilpolitikken.

Asker og Bærum ligger helt på topp i Norge med over 20 prosent elbilandel. Over halvparten av nybilkjøpere velger nå helelektrisk i Asker og Bærum fordi det er et bedre og tryggere valg enn å kjøpe fossilbil.

Det er ingen hemmelighet at de såkalte elbilfordelene har bidratt sterkt til dette. Nå må også andre deler av landet få denne muligheten.

Et ekspertutvalg leverte nylig en rapport til samferdselsminister Hareide der de anbefaler å fjerne elbilens reduserte takster i bomringer. Tidligere har både Ap og H foreslått endringer i elbilfordelene. Venstre mener dette er svært dårlige forslag nå.

Det går absolutt rette veien med å erstatte forurensende fossilbiler med elbiler i Norge. Venstre har sikret at elbilfordelene har ligget fast de siste to stortingsperiodene. Nå gjelder det å holde foten stødig på elbilpedalen.

Klimaendringer er den største utfordringen verden står overfor. I Norge skal vi redusere våre utslipp med 50 prosent innen 2050. For å få til dette, er vi nødt til å oppnå målet om å kun selge nullutslippsbiler i 2025. 

Elbilfordelene må være så gode at vi når dette målet. Målet er definitivt innen rekkevidde, men da kan vi ikke skifte kurs nå.

Transportsektoren står for én tredel av norske utslipp, og veitrafikken bidrar til størst utslipp. Heldigvis går norske klimagassutslipp ned og har gjort det de siste fire årene. Elbilpolitikken er en viktig grunn til dette.

Danskene har vist oss hvordan man ikke skal drive elbilpolitikk. De har ikke klart å holde på elbilfordeler over tid, og elbilsalget har stoppet opp. I motsetning til i Danmark må vi opprettholde omstillingstakten på overgang fra fossilbiler til elbiler.

Elbilpolitikken virker – det ser vi tydelig i Asker og Bærum.

Det kommer stadig nye elbilmodeller på markedet. Mange av de modellene som er forventet å komme på markedet det neste året, er modeller som møter behov til folk i distriktene. Firehjulstrekk, stort bagasjerom, hengerfeste. Og ikke minst lengre rekkevidde. 

Det er avgjørende at vi nå holder stødig kurs på elbilpolitikken for å få hele landet med på elbilbølgen. Når endelig elbiler begynner å bli vanlig i distriktene, kan vi ikke fjerne fordeler. Vi må heller dytte på med støtte til hurtigladere for folk i distriktene og hyttefolk. Det skal være enklest og billigst å velge miljøvennlig.

Elbilpolitikken virker – det ser vi tydelig i Asker og Bærum. Det er ingen grunn til å endre en politikk som tydelig viser at vi oppnår noe av det aller viktigste: Å raskt redusere våre klimagassutslipp.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.