Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Eksplosjonen må etterforskes til bunns

Uno-X-stasjonen ved E18 på Kjørbo i Sandvika var den første av sitt slag da midlertidig tillatelse for ti års drift ble gitt i september 2016. Prislappen på piloten var drøyt 30 millioner kroner. Det ubetjente anlegget med både hydrogenproduksjon – og stasjon solgte inntil mandag klokken 1737 drivstoff til et svært begrenset antall kunder med hydrogendrevne biler.

Så smalt det. 

Midt i uhellet var det et usannsynlig hell at den kraftige eksplosjonen kom på et tidspunkt 2. pinsedag da det var uvanlig få mennesker på gangstien like ved. Det sto heller ingen kunder ved tankene. 

Når den umiddelbare faren er over har vi grunn til å kjenne på rystelsen, etterpå.

Slik kom lokalbefolkningen fra det med kun mindre personskade for to personer i en passerende bil, som fikk behandling på legevakten. Trykkbølgen var så sterk at alle airbager i bilen deres på E18 ble utløst. Flammene slo over veien. Når den umiddelbare faren er over, har vi grunn til å kjenne på rystelsen, etterpå.

Mens røyken bokstavelig talt legger seg, forventer lokalsamfunnet nå at årsaken etterforskes nøye av politiet, om nødvendig ved hjelp av eksterne eksperter. Også stasjonenes eiere og de forskningsmiljøer som har talt for at brenselcellebiler med hydrogen fra trykktank skal være minst like trygt som bensindreven bilisme, må bidra til oppklaring.

Hydrogen som reagerer med oksygen kalles knallgass, det husker vi fra kjemitimenes "bjeff" ved reaksjon med luft. Det er ingen tvil om at hydrogen (i likhet med bensin) er svært brennbart.

Alle naboer og forbipasserende langs landets mest trafikkerte vei må få vite hvorvidt det var ved lagring, produksjon eller tanking at feil oppsto. Vi må videre vite om det ubetjente aspektet betyr noe – og ikke minst hvordan vedlikehold og sikring foregår.

Samtidig vil vi vite innholdet i de forberedelser og den administrative saksbehandling som fant sted i 2016. Her forventes full åpenhet. Det er altså flere enn politi og brannvesen som må bidra til svar om denne saken.

Det er selvsagt på sin plass at de to andre stasjonene i Norge med samme eier umiddelbart ble stengt; i Åsane ved Bergen og på Skedsmo. Anlegget i Sandvika ble bygget med betong og kledd utvendig med plater av strekkmetall med også bakenforliggende metallplater. Det kunne likevel ikke holde ikke de voldsomme kreftene ved eksplosjonen inne.

Hydrogenstasjonens beliggenhet er en følge av naboskapet med kontorparken på Kjørbo. Det var energi fra bygget som var utgangspunkt. Gode intensjoner til tross – nå må vi til kjernen av hva nesten-katastrofen har lært oss.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler