Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Eksamen er avlyst, til fordel for hva?

– Bortfall av eksamen kombinert med fritt frem for fravær og en måneds russefeiring på toppen, det ligner faktisk mer på en perfekt storm enn på et «felles løft for elevenes læringsmiljø», skriver innsenderen.

– Bortfall av eksamen kombinert med fritt frem for fravær og en måneds russefeiring på toppen, det ligner faktisk mer på en perfekt storm enn på et «felles løft for elevenes læringsmiljø», skriver innsenderen.

ILLUSTRASJONSFOTO: TRINE JØDAL

Regjeringen går inn for å avlyse vårens eksamener. 

I Kunnskapsdirektoratets pressemelding med anbefaling om avlysning kan vi lese at signalet likevel bør være å «prioritere et felles løft for elevenes læringsmiljø og læring resten av skoleåret». 

Det er naturlig å tolke dette som at lærere og elever nå må brette opp ermene og ta igjen det tapte så godt vi kan, med høyt læringstrykk frem mot sommeren.

Samtidig har Viken russestyre bestemt at russetiden i Viken 2022 skal vare fra 19. april til 18. mai, istedenfor å utsette feiringen til mai-juni slik som i foregående koronaår. 

Eksamen er i ferd med å avlyses, og samtidig skal altså det hardt rammede avgangskullet i Viken bruke en hel måned på fest, bakfyll og hodepine, midt i hjertet av avgangsterminen. 

Er dette en del av et «felles løft for elevenes læringsmiljø»? 

Før pandemien førte fraværsgrensa til anstendig oppfylte klasserom i starten av mai. Unntaket fra fraværsreglene varer imidlertid helt frem til sommeren i 2022. Elevene kan klikke av for «syk» i programmet Visma, og så er fraværet usynlig på vitnemålet. 

Da er vi fort tilbake til tilstandene som ble beskrevet i en artikkel i Aftenposten i mai 2016, «Russefeiring fører til halvtomme klasserom».

Bortfall av eksamen kombinert med fritt frem for fravær og en måneds russefeiring på toppen, det ligner faktisk mer på en perfekt storm enn på et «felles løft for elevenes læringsmiljø». 

Ingenting er mer drepende for et godt læringsmiljø enn tomme klasserom. Har vi ikke hatt nok av det de to siste årene?

Jeg har en avgangsklasse i norsk, og det er forventet at vi fremover skal jobbe hardt for å kompensere for «tapt» læring under pandemi og hjemmeskole. 

Eksamen blir etter alle solemerker avlyst siden det sies at elevene har fått så ulikt opplæringstilbud. Men en måneds monsterfest skal likevel gjennomføres. 

Og nei, det er ikke bare å plukke opp tråden igjen 19. mai og fortsette der vi slapp i midten av april. For mange elever kommer russetid i april/mai til å være en katastrofe for læring og vitnemål. Andre vil prioritere skole fremfor fest og kanskje droppe hele feiringen. 

Det er trist, for årets avgangskull fortjener en fantastisk avslutning på 13 års skolegang.

Høringen om gjennomføring av eksamen 2022 er åpen frem til 20. februar. Kanskje er det ikke for sent å snu? 

Jeg begynner jo å lure. Dersom russen synes de har overskudd til feiring i april og mai, kunne vi kanskje gjennomføre eksamen likevel? 

Å avlyse eksamen på grunn av ulik opplæring og læringshull, og samtidig gjennomføre en måneds russefeiring fra 19. april, det henger i hvert fall ikke på greip. 

NB! Jeg er stolt av russen på Sandvika videregående som gikk inn for å utsette festen.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.