Nye E18 uten omkjøring i Sandvika

SANDVIKA: - Lag tre tunnelløp ved Sandvika som ved Lier. Det blir seks kjørebaner som gir nok fleksibilitet ved ulykker og vedlikehold av tunnelene. Vi trenger ikke en ny bro, skriver innsenderen.

SANDVIKA: - Lag tre tunnelløp ved Sandvika som ved Lier. Det blir seks kjørebaner som gir nok fleksibilitet ved ulykker og vedlikehold av tunnelene. Vi trenger ikke en ny bro, skriver innsenderen. Foto:

Av

Det har vært mye diskusjoner i Budstikka om hva vil skje med trafikkavviklingen dersom en ny firefelts bro blir bygget lenger ut mot Kalvøya.

DEL

Det som er sikkert er at med en trafikk på 90.000 biler i døgnet blir situasjonen kritisk dersom veien må stenges på grunn av ulykker og vedlikehold, og noe må gjøres!

Les også: Ekspertpanelet om Sandvikas sjøfront: – Veien må fjernes

Vi kan lese i Budstikka om flere ulykker i uken på nåværende vei, og det er stor sannsynlighet for at ulykkene vil øke med lange tunneler. Det vil skape trafikkaos og vanskelige redningsoperasjoner som ingen i dag kan forestille seg, og som vil forsterke presset på gjennomkjøringen i Sandvika.

Her er min løsning:

Behold nåværende vei uten lange tunneler mellom Sandvika og Asker som ble planlagt for å redusere støyen, men det finnes nesten ikke en bolig på hele strekningen. Det betyr færre tunnelulykker.

Lag tre tunnelløp ved Sandvika som ved Lier. Det blir seks kjørebaner som gir nok fleksibilitet ved ulykker og vedlikehold av tunnelene. Vi trenger ikke en ny bro!

Det må bygges flere tunneler også i Asker.

Bruk frigjorte midler til å oppgradere gamleveien mot støy, og bygg sykkel- og kollektivtraseer.

Det er boligmangel i Bærum. Det er en stor skam å bruke milliarder av kroner for oppkjøp av boliger.

En forenkling av nåværende planer for strekningen mellom Sandvika og Lysaker ved å benytte mer av nåværende vei vil redusere kostnadene drastisk.

Vi trenger ikke flere lange tunneler med et stort ulykkespotensial.

Bygg ut nok gratis parkeringsplasser ved T-bane og togstasjoner og få fortgang i byggingen. Vi har ventet lenge nok på vedtatte planer på Gjønnes.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Jeg tror de fleste vil foretrekke å gå fra et parkeringshus til toget selv om avstanden er 10 minutter gange istedenfor å vente i bilkøen i 30 minutter. Det vil øke fleksibiliteten ved å finne plass til å bygge parkeringshus. Men det haster!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags