Bomstasjoner og ny E18

BOMPASSERING: -  Kostnadene forbundet med byggingen av ny E18 er så formidable at bompengesatsene som må til for toppfinansieringen av dette prosjektet, blir så høye at de i seg selv vil mer enn strupe all trafikkvekst, skriver innsenderen.

BOMPASSERING: - Kostnadene forbundet med byggingen av ny E18 er så formidable at bompengesatsene som må til for toppfinansieringen av dette prosjektet, blir så høye at de i seg selv vil mer enn strupe all trafikkvekst, skriver innsenderen. Foto:

Av

Hvor er politikerne våre? Særlig de som har styringen i Bærum, les Høyre og Frp?

DEL

De presser på for at vi – skattyterne og brukerne – skal betale flere titalls milliarder kroner i løpet av de neste tiårene for den massive ombyggingen av E18, som for det første bare bidrar til enda større trafikkproblemer i nabokommunen Oslo.

Les også: – Vi sperres inne

Les også: – Frp er redd folk skal avsløre bløffen

Men kanskje enda viktigere: Nye E18 vil rasere – til evig tid – store arealer i bygdas sørlige områder, hvor nå lokal næringsvirksomhet, hager og boliger (med historie) blomstrer, noen av dem riktignok med plager også på grunn av dagens E18.

Og så til hovedpoenget mitt: Kostnadene forbundet med byggingen av ny E18 er så formidable at bompengesatsene som må til for toppfinansieringen av dette prosjektet, blir så høye at de i seg selv vil mer enn strupe all trafikkvekst. Og det skjer/burde skje ting på samferdselssektoren for øvrig som også vil dra i retning av å overflødiggjøre denne mastodonten.

Så – hvorfor ikke heller, gjerne fra budsjettåret 2019, gjennomføre en ganske rask opptrapping av bompengesatsene, likevel til noe under det nivået som nye E18 vil kreve, men holde nødvendig nyttetrafikk utenom?

Dette økte provenyet kunne da mye raskere bidra til bedre kollektivløsninger, slik at trafikkvolumet som den ikke fullt så nødvendige bruken av E18 utgjør, ganske raskt tørker inn nok til at ny E18 blir overflødig.

Noe av bompengeinntekten kunne selvsagt også benyttes til mindre drastiske forbedringer – for eksempel på- og avkjøringsløsningene for dagens E18.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Hvorfor dessuten ikke gjøre som mange andre land har valgt, inklusive privatbilismens opprinnelige hjemland å reservere venstre fil til nytte- og gjennomgangstrafikken. Da ville mye av på- og avkjøringsutfordringene dessuten kunne bli redusert.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags