Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

E18 – hva skjedde egentlig under forhandlingene?

Artikkelforfatteren mener dagens forslag til E18-utbygging med to bilfelt og ett kollektivfelt vil føre til vedvarende kø.

FOTO: KARL BRAANAAS

Ingen kan ha unngått å observere det politiske spillet rundt E18-behandlingen det siste året. Men hva har skjedd på det politiske kammerset og i korridorene som vi skattebetalere og velgere burde få greie på?

Partene flagget sist høst sine posisjoner:

  • Regjeringen med Frp støttet et veiprosjekt med separat kollektivvei med tre bilfelt i hver retning fra Lysaker til Ramstadsletta.
  • Oslo byråd var skeptiske til et E18-prosjekt generelt og kunne subsidiert støtte strekningen Lysaker – Strand.
  • Viken ville trekke finansieringsgaranti som Akershus tidligere hadde gitt.
  • MDG var imot ethvert E18-prosjekt men satt med samferdselsråd i både Oslo og Viken.

Asker og Bærum kommunestyrer var sterke pådrivere for E18-prosjekt til Ramstadsletta.

Regjeringen med Frp besluttet å gå for et fullt prosjekt Lysaker – Ramstadsletta i desember 2019 under forutsetning av finansieringsgaranti ble opprettholdt for byggeperioden. Viken trakk denne garantien på nyåret 2020 og rabalderet/underholdningen startet.

Hvorfor opprettholdt ikke regjeringen sitt opprinnelig forslag fra desember 2019 med støtte fra Frp?

Frp gikk ut av regjering grunnet andre forhold enn E18, men beholdt sin posisjon om full utbygging som presentert og godkjent under samferdselsminister Jon Georg Dahle (Frp). Som kjent ble det brudd under Oslopakke 3-forhandlingene hvor E18 inngikk og der staten, Viken og Oslo deltok. Viken og Oslo fortsatte i månedsvis for å finne en løsning for E18-garanti og Oslopakke 3 uten resultat.

Alt dette er kjent gjennom mediene.

Men så oppstår noen pikante detaljer som dreier på virkeligheten. Regjeringen endrer strategi, nedskalerer prosjektet til to bilfelt pluss kollektivfelt og høster støtte fra Ap på Stortinget og får dette vedtatt i juni 2020. Alle E18-støttespillerne jubler minus Frp som står på sitt opprinnelige prosjekt. 

Hvorfor opprettholdt ikke regjeringen sitt opprinnelig forslag fra desember 2019 med støtte fra Frp? Har det vært en skjult dissens i regjeringen som har åpenbart seg etter at Frp trakk seg? I så fall har V, KrF eller Høyre modifisert sine ståsteder på kammerset og ønsket et redusert prosjekt med støtte fra Ap?

Politikerne bør nå komme på banen og forklare hvorfor de endrer standpunkt og plutselig blir detaljorienterte på endret veiutførelse. Antar kun økonomirammer er politikernes banehalvdel.

Dagens E18 har to bilfelt og ett kollektivfelt østover og tre bilfelt vestover. Løsningen med to bilfelt og ett kollektivfelt vestover ble testet ut for tre år siden. Dette førte til et totalkaos og ble snarest opphevet av Statens vegvesen. 

E18 Vestkorridoren er Norges mest trafikkerte vei og slike eksperimenter som Stortinget nå har vedtatt er påfallende og underlig. Jeg forventer at ansvarlige politikere forklarer velgerne sin prosess i korridorene og kulissene.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.