Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

E18 – en helt ok vei

E18 er en rar sak. Noen sier våre kommuners fremtid står på spill, at selve demokratiet er i fare. Intet mindre. Kan vi i stedet for å demonisere motparten og trekke deres motiver i tvil heller snakke om hva vi egentlig trenger?

Det er ikke lett å forstå spillet som foregår, hvem som vil hva: Oslo/Asker/Bærum kommuner, Viken fylke, statlige samferdselsmyndigheter, storting, departement og politiske partier på forskjellige plan. 

Vi har fått med oss at noe heter Oslopakke 3. Men hvorfor Oslo-planer skal blandes inn i E18-spørsmålet, er ikke opplagt for alle. Kan man ikke bygge Fornebubane uten å bruke 60 milliarder kroner på E18? Og alle snakker om bompenger og lånegarantier.

Er det ikke på tide å ta inn over seg at det er privatbilene, med én eller svært få passasjerer i hver, som lager kø? Se på købilder som brukes i pressen, eller gå og se selv: 80–90 prosent av kjøretøyene er personbiler.

– Oftest er det ikke kø. E18 har god kapasitet, skriver innsenderen. Her fra Lysaker.

FOTO: KNUT BJERKE

Oftest er det ikke kø. Fem timer med rushtid på hverdager fratrukket ferie- og fridager blir cirka 15 prosent av tiden gjennom et år. 85 prosent er uten problemer.

Skal vi bruke 60 milliarder kroner for at biler med kanskje bare én person i hver skal slippe kø 15 prosent av tiden? E18 er fellesskapets eiendom. Den er ufarbar for kollektiv- og varetransport fordi noen frakter 2 tonn metall, glass og plast frem og tilbake til arbeidet. Det er ikke bærekraftig, uansett drivstoffkilde.

Næringsliv har behov for å slippe kø. Men varebiler skaper ikke kø. Det er heller ikke kø fordi E18 er en nasjonal trafikkåre. Problemet er de lokale, kortreiste privatbilene. 

Utbyggingsiveren vi ser for tiden, må skyldes manglende evne eller vilje til å begrense privatbilismen. E18 har god kapasitet. Det handler ikke om hvor mange biler en vei kan håndtere, men hvor mange mennesker den kan ta. Hvor mange er det plass til på 100 meter vei med én og én i privatbiler, og hvor mange hvis de sitter i buss? Jeg er sikker på at vi kan bruke ti-gangeren.

Det er lite klokt å bruke titalls milliarder kroner på en vei som blir så dyr å bruke at folk ikke får råd til bompengene. Bruk heller penger på en storsatsing på kollektivtilbud. Tenk nytt. Har noen klart å bygge seg ut av trafikkaos ved å legge til rette for privatbiler?

Vi må ha flere bussruter og bedre jernbane, med hyppigere avganger. Gjør alvor av å forlenge Kolsåsbanen. Billettprisene må ned. Har vi råd til 60 milliarder til E18, har vi råd til dette.

Oslofjorden er som en ferdig motorvei: Helt flat, uten svinger, uten tunneler, uten anleggs- og vedlikeholdskostnader. Den har et uendelig antall filer, skal ikke saltes eller strøs, tar ikke arealer fra bolig eller næring. Den gir raskere transport enn noen vei på land kan gi.

Bruk litt av E18-pengene på et miljøvennlig helårs fergesystem med nok anløpssteder og hyppige avganger, matebusser og parkering. En milliard eller to, og køene på E18 forsvinner. Det må være god økonomi og sunn miljøpolitikk.

La E18 være. Den er ikke problemet. Og la dem som kommer etter oss, slippe å leve med ettervirkningene av en hodeløs pengebruk.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.