Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Dr Dropin og samhandling

– Vi må verne om fastlegeordningen og ikke utvanne den, skriver Kristin Grefberg, som er tillitsvalgt for fastlegene i Bærum.

– Vi må verne om fastlegeordningen og ikke utvanne den, skriver Kristin Grefberg, som er tillitsvalgt for fastlegene i Bærum.

FOTO: PRIVAT

Asker har fra før og nå har Bærum fått etablering av legetilbudet Dr Dropin. 

Det er som navnet sier, en mulighet til å konsulterer en lege på kort varsel, uten ventetid og nær der du bor eller oppholder deg. 

For pasienter og innbyggere en fin ordning for å få løst et problem kanskje raskt og greit, men også utenfor det offentlige helsevesenet med ingen eller liten samhandling.

Jeg skjønner godt at folk med en urinveisinfeksjon synes det er greit å stikke innom et åpent legesenter, levere en prøve og gå rett på apotek, men jeg ønsker at innbyggere i Asker og Bærum skal være litt mer bevisst enn som så. 

Jeg tillater meg derfor å komme med en del eksempler jeg synes er viktig i vurderingen om du skal gå til Dr Dropin eller fastlegen din:

1. Svie ved vannlating – igjen! Jeg stikker ned til Dr Dropin, jeg vet at jeg trenger antibiotika. Det fastlegen din går glipp av å vite, er at dette er tredje eller fjerde gang på seks måneder. Kanskje bør vi utrede deg videre nå, er det noe underliggende?

2. Vondt i ryggen! Fastlegen har sagt jeg må trene, men det får jeg ikke gjort i min travle hverdag. Piller hjelper, det kan Dr Dropin skrive ut. Jeg ber om MR også fordi fastlegen sier nei, det er ikke grunnlag for å ta et MR. Dr Dropin skriver henvisning, MR-svaret gir kanskje ikke noe nytt. Men fastlegen vet at du har vært gjennom tøffe tak privat/på jobb og kan samtale med deg om sammenhengen mellom smerter og livet ellers.

3. Hvilke medisiner kan jeg ta eller ikke ta sammen med de medikamentene jeg står på for blodtrykket mitt? Fastlegen som eneste har oversikt og har alle epikriser fra sykehuset der medikamentene er beskrevet og endringer loggført.

Disse eksemplene er noen få i det store bildet som omhandler din totale helsesituasjon. 

I Helse-Norge har vi i mange år jobbet med samhandling der fastlegene er knutepunktet for all informasjon og oppfølging av deg. Dette skal gi kontinuitet og trygghet for deg. 

Vi har oversikt over sykdommer i familien, tidligere sykdommer, allergier og ditt arbeid. Ja, vi fastleger har fått ekstremt mye ansvar, og ja, vi må bli flere og ja, vi må få bedre vilkår rundt behovet for å håndtere færre pasienter. 

Mitt viktige budskap er at vi må ha samhandling og ikke dele opp helsetilbudet slik at noen tar seg av «fort og greit», mens andre tar seg av det kompliserte og sammensatte. 

Har vi ikke de små delene, kan vi heller ikke sette sammen det store bildet. I verste fall går vi glipp av verdifull informasjon om deg som kan forsinke viktig diagnostikk.

Fastlegene har en rekke viktige samfunnsoppdrag som er særlig tydeliggjort under pandemien. Vi må verne om fastlegeordningen og ikke utvanne den.

Fastlegene og legevakten sitter i jevnlige møter for å sikre god kvalitet på samhandling, nettopp for å sikre deg som innbygger et trygt, helhetlig og kontinuerlig helsetilbud.

Fastlegene er også representert som konsulenter i sykehusets avdelinger for å bedre samhandling med spesialisthelsetjenesten.

Jeg er etter mange år som fastlege sikker på at samhandling i helsetjenestene er livsviktig og nødvendig, og jeg ønsker at du som innbygger skal gjøre bevisste valg. Det er din helse, og du har din fastlege som kan hjelpe deg best. 

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.