Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Dette fungerer ikke

– Hvorfor ikke starte opp allerede nå med et utvidet hurtigbåttilbud rundt Indre Oslofjord? spør Askers varaordfører Monica Vee Bratlie, her i Sætre.

Foto: KARL BRAANAAS

Etter vel en måned uten bil og med mål om å bli en ekte kollektivpendler fra Sætre til Asker, så kaster jeg inn håndkleet.

Bussene er ofte forsinket, noe som gjør at de ikke korresponderer, jeg må vente på neste buss og ofte også foreta nok et bussbytte før jeg er fremme. Det tar altfor lang tid!

Jeg har tro på at trafikkbildet vil se annerledes ut når vi får ny E18 på plass med egen busstrasé. Men veien skal bygges, noe som antageligvis vil ta flere år, og hva da i mellomtiden?

I Ruters planer for fremtiden så skriver de at Oslo og Akershus er det relativt raskest voksende hovedstadsområdet i Europa, og de stiller seg spørsmålet om hva som skal til for at kollektivtransporten kan ta veksten i den regionale persontrafikken.

Kjære Ruter, et kollektivtilbud som vi ser faktisk fungerer veldig godt, kommer presis og går når den skal, havner aldri i kø og er det tilbudet som pendlerne er mest fornøyd med – er hurtigbåt.

Hvorfor ikke starte opp allerede nå med et utvidet hurtigbåttilbud rundt Indre Oslofjord?

De aller fleste kommunene legger opp til økt vekst både i antall innbyggere og arbeidsplasser, og vi har store områder som egner seg for ytterligere utvikling i flere kommuner. Vi vil legge til rette for den store befolkningsveksten som kommer i vårt område, men på flere av våre tettsteder så er vi avhengig av gode kollektivløsninger.

Sætre, Slemmestad og Vollen i Asker, Fornebu og Lysaker i Bærum, Drøbak i Frogn og Fagerstrand på Nesodden er eksempler på steder som godt egner seg for hurtigbåt, og det er mange flere.

Da jeg startet med arbeidet om en utslippsfri hurtigbåt i 2013, så var målet at Indre Oslofjord skulle bli et utstillingsvindu for resten av Norge og Europa. Nå, syv år etter, så ser jeg at andre regioner og kollektivselskap ligger et hestehode foran, men vi behøver vel ikke å bli hengende helt etter?

Min visjon er et rutenett av båter i hele Indre Oslofjord. Gjerne flere mindre båter, som er billigere i drift, og som går inn til en lekterhub ute i fjorden ved for eksempel Lysaker. Da oppnår man færre stopp på ruten og det vil gå raskere. Som vi kunne lese i Aftenposten allerede i 2015, «elektriske båter kan bli den nye trikken».

Andre regioner og kollektivselskap ligger et hestehode foran, men vi behøver vel ikke å bli hengende helt etter?

Asker kommune alene har satt av 77 millioner kroner til båtprosjekt, foreløpig ser det ikke ut som om det er vilje til å satse. Bør det etableres et eget båtselskap, eller vil Ruter være en aktør for et nett med hurtigbåter i fjorden? Et kollektivtilbud som kan ta veksten i den regionale persontrafikken.

Teknologien ligger til rette, og utslippsfrie hurtigbåter vil være både miljøvennlig, mindre kostbart, gi mindre kø på veiene, være attraktivt for innbyggere og næringsliv og styrke grunnlaget for mer bærekraftige lokalsamfunn.

Jeg må nok få meg en bil igjen, foreløpig er det for prematurt å pendle fra Asker sør, men tenk å sitte på en båt på vei til et annet sted i vår mangfoldige og flotte region.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.