Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Det er meningsløst å sette by mot land i Akershus

– Ikke sett distrikt mot by, men prioriter heller behovet til alle innbyggerne i Akershus, skriver Kirsti Bergstø (40), som er nestleder i SV og 1.-kandidat i Akershus.

– Ikke sett distrikt mot by, men prioriter heller behovet til alle innbyggerne i Akershus, skriver Kirsti Bergstø (40), som er nestleder i SV og 1.-kandidat i Akershus.

Foto: SV

Nylig var en av de store debattene i riksmediene om byene eller distriktene trenger mest penger til transport. Som vanlig blir Norge fremstilt litt for enkelt, og dessverre settes by opp mot land. 

Vi som bor i Akershus, vet derimot godt at by og land må gå hand i hand, skal vi lykkes. SV mener det er unødvendig å sette trygge lokale veier opp mot god bytransport. I Akershus trenger vi begge deler. SV vil bygge gode kollektive løsninger, samtidig som vi setter av milliarder til opprustning av fylkesveiene.

Akershus har høyest andel pendlere i landet, og de fleste av oss reiser til Oslo for jobb og skole. Vi har tette befolkningssentre i for eksempel Asker og Bærum, men også store områder som er mye mer spredtbygd. 

Veldig mange av oss bor i disse mer landlige områdene, og det er en av kvalitetene ved å bo her. Dette fører til at vi rett og slett reiser lenger enn mange andre steder i landet, og det gir oss noen transportutfordringer.

Samtidig er ofte de kortere daglige reisene våre de viktigste, og vi gjør ofte mange av dem. Vi reiser mellom barnehagen, skolen, butikken og arbeidsplassen hver eneste dag. Vi bruker gjerne beina, sykkel eller kollektivtransport når vi kan og bilen når vi må. 

SV mener det trengs å satses på både god kollektivtransport og trygge lokale veier. For innbyggerne i Akershus reiser gjerne gjennom både by og distrikt hver eneste dag.

I Oslo bor over 80 prosent et sted der kollektivtrafikken går minst fire ganger i timen. Så heldige er vi dessverre ikke i store deler av Akershus. 

Reisevaneundersøkelser viser at Øvre Romerike og Follo har dårligere tilgang på kollektiv enn Nedre Romerike, Asker og Bærum. Her finnes selvsagt lokale variasjoner, men hvis vi mener alvor med at alle innbyggerne skal ha et godt kollektivtilbud og få mulighet til å velge bort bilen, så er ikke jobben ferdig. 

Derfor setter SV av 1,6 milliarder kroner mer enn regjeringen i året til byområdene i vår alternative Nasjonal transportplan. Samtidig setter vi av 1 milliard kroner mer i året i tilskudd til fylkesveier og 1 milliard mer til ras- og skredsikring av riksveier og fylkesveier. 

Dette kan vi fordi vi ikke vil bruke milliarder på gigantomane klima- og naturskadelige motorveiprosjekter.

I tillegg til at Akershus omfavner både by og distrikt, så øker også befolkningen mer enn mange andre steder i landet. Det haster med å få på plass gode løsninger, slik at vi får både de trygge lokale veiene for å levere ungene i barnehagen og en styrket kollektivtransport for å komme oss på jobb på en enkelt måte. Hverdagen vår må gå opp. 

SV mener at vi ikke trenger motorveiene for å oppnå dette. Vi trenger trygge gang- og sykkelveier, gode kollektivsystem, og sikre bruksveier. Ikke sett distrikt mot by, men prioriter heller behovet til alle innbyggerne i Akershus.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.