Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Det er ikke Bærum kommunes oppgave å markedsføre kunstnere

Kunstner Lise Wulff vil dekke en større stein med et asymmetrisk nett av heklet garn og søker kommunal støtte. Det vekker liten begeistring.

Alle er vi glade i kunst, i én form eller en annen. Selv er jeg ingen kunstekspert, men jeg setter pris på godt kunstnerisk håndverk. Hvor går dog grensen mellom kunst og normalt håndarbeid – og hvor går grensen mellom kunst og kreative påfunn? Og hvilken rolle har kommunen i det å definere forskjellen?

Kunstner Lise Wulff ønsker å hekle et antrekk til en stein på et skjær mellom Borøya og Oustøya. Til dette søker hun Bærum kommune om delfinansiering av prosjektet. Budstikka gir ingen info om hvor mye hun har søkt om, men kunstneren selv mener hun trenger minst 36 garnnøster. Garnutgiftene burde altså ikke belage seg på særlig mer enn et par tusen kroner.

Jeg antar det er søkt om vesentlig mer enn 2000 kr. Kunstprosjekter har det med å være kostbare.

Det hele fremstår som en provokasjon.

Jeg stusser litt på hvorfor Budstikka har et oppslag om akkurat denne søknaden. Finnes det ingen andre, seriøse, kunstprosjekter i kommunen det går an å skrive om? Det hele fremstår som en provokasjon.

For en provokasjon er det. Dersom kommunen bruker offentlige midler på et kunstprosjekt så bør det være et prosjekt som kommer alle innbyggerne til gode. Helst bør det være et prosjekt som gir kommunens innbyggere glede i mange år. En stein på et skjær i et naturreservat påkledd med garn gir svært få av kommunens innbyggere noen verdi i det hele tatt.

Jeg forstår budskapet – et barnehagebarn ville forstått budskapet: «Vi viser omsorg for steinen ved å kle på den, slik vi burde vise omsorg for resten av naturen.»

Det er bare det, at prosjektet i seg selv er et gigantisk paradoks; man kaster bort naturressurser og forsøpler naturen – for å formidle at vi må ta vare på den.

Hele prosjektet fremstår dessuten som en mulig kommunalt finansiert markedsføringskampanje. Lise Wulff har, uten å slå igjennom, holdt på med sine påkledde steiner siden 2008. Kanskje kommer gjennombruddet med en offentlig finansiert stein i Bærum?

Nei, det burde virkelig ikke være det offentliges ansvar å finansiere kunst.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.